Al Green stále umí natočit výborné album, vděk patří i ?uestlovovi a Poyserovi / Recenze Lay It Down

Jakmile je člověku udělena cena Grammy za celoživotní výkon, zpravidla se jedná o potvrzení někdejších úspěšných období, které definují konkrétní nejslavnější počiny, a svým způsobem pak zejména o jakési citlivé upozornění, že dotyčný má to nejlepší už dávno za sebou. Al Green, dvaašedesátiletý legendární soulový a gospelový zpěvák, se tuto tradici rozhodl porušit a do své nejnovější desky Lay It Down vložil stejné nasazení, jakým disponovaly jeho nejpovedenější kousky typu Let’s Stay Together nebo Call Me z první poloviny sedmdesátých let. Pod hlavičkou Blue Note Records spojil Al své síly s umem vybraných producentů – Ahmirem Thompsonem, jehož znáte pod jménem ?uestlove jako bubeníka a „maskota“ jedné z nejúžasnějších současných kapel The Roots, a Jamesem Poyserem, který přispěl na díla umělců jako Erykah Badu, Mariah Carey, Jill Scott, ale také například Talib Kweli, Common anebo Jay-Z, a dohromady vytvořili vynikající album plné starého dobrého soulu, kde se vše točí kolem jednoho tématu – lásky.

Jestli mělo vydavatelství v plánu poskytnout soulovému veteránovi moderní zvuk, talentovaná dvojka ?uestlove-Poyser se vydala přesně opačnou cestou. V době, kdy retro frčí, tomu ostatně nemohlo být jinak. Greenova poslední nahrávka se v zásadě příliš neliší od jeho nejsilnějších desek ze sedmdesátých let, přesto si díky zásahům mladší generace zaslouží oproti předcházejícím dvěma Greenovým deskám status ne nostalgický, ale ryze aktuální. K nástrojům ovládaným jmenovanými producenty si připočtěte ještě kytaru Chalmerse Alforda z gospelových Mighty Clouds of Joy, basu Adama Blackstonea, známého ze hraní s Jill Scott, a dechovou sekci Dap-Kings Horns, která doprovází jinou soulovou divu Sharon Jones, a vznikne vám kapela, která dokáže kombinovat osvědčené postupy s dnešními požadavky tak, že z obou entit vezme to nejlepší. Proč také měnit něco, co se čím dál tím více ukazuje jako nadčasové. Pokud jde o Greenův zpěv, přibývající věk se na něm místy podepsal, ale i když jej srovnáme s hostujícími mladíky Anthony Hamiltonem nebo Johnem Legendem, zjistíme, že toho příliš neztratil. Je zřejmé, že po třiceti letech nebude znít přesně tak jako kdysi, to nic ovšem nemění na faktu, že máme co dočinění s úchvatným a strhujícím přednesem.

V prvním odstavci jsme si řekli, co je náplní Lay It Down, ale protože láska jako taková v sobě skrývá mnoho podob, zvuk Greenovy barevné desky ještě upřesníme. Green je známý především jako autor pomalejších a tklivějších záležitostí. V této poloze jej pochopitelně nalezneme i na jeho nejčerstvějším počinu, ale není nouze ani o rychlejší podoby, které čerpají jak ze soulu a gospelu, tak z funku a samozřejmě hip-hopu. Jasným singlem se zdá skladba You’ve Got The Love I Need, ale k dovádění by vás mohla přimět i taková Standing in the Rain. Další skladby jmenovitě uvádět už nechci, a to z prostého důvodu – z tak vyvážené desky by to šlo jen velmi obtížně (akorát Stay With Me (By the Sea)Johnem Legendem mi nesedí). Lay It Down nalezne přední místo jak v diskografii svého autora, tak ve světě současného soulu, ze kterého se pomalu ale jistě vytrácí ta atmosféra, kterou mohou nabídnout klasická díla svého žánru anebo právě tento nejnovější opus Ala Greena. Jednoznačná volba pro všechny ty, kteří to mají rádi postaru, ale podle mě nepohrdnou ani ti, kteří si svou cestu k Muzice teprve hledají.

01. Lay It Down feat. Anthony Hamilton
02. Just For Me
03. You've Got The Love I Need feat. Anthony Hamilton