Pio Squad vyzpovídali sami sebe a vznikla z toho jejich nejlepší deska / Recenze Interview

Přednedávnem vypustili jihlavští Pio Squad svou třetí desku Interview, která se stala zajímavou ještě dříve, než z ní mohl kdokoli cokoli slyšet. Rozhodnutí zapojit fanoušky (i ty ostatní) do samotného procesu tvorby vyvolalo rozpačité reakce; na jedné straně se nelíbilo, že se kapela údajně podbízí svým posluchačům, když bude rapovat o tom, co si přejí, na straně druhé bylo toto rozhodnutí kvitováno jako zajímavý a neotřelý krok. Koncept samotný nakonec zůstal spíše nevyužit. Podle slov Pio byli autoři emailů až příliš milí, nicméně dorazivší dotazy jim pomohly vytvořit si představu o lidech, kteří jejich muziku poslouchají. Spíše říkám proto, že k Interview nakonec došlo, ale ne prostřednictvím fanoušků, ale pomateného moderátora Jeřdno Kečárije, jakéhosi neználka nesoucího se na módní hiphopové vlně, jenž stěží tuší, s jakou kapelou to vlastně mluví. Kečárij vstupuje do alba v rámci sedmi skitů, kdy každý z nich představuje jeden den a různé situace, což zároveň symbolizuje vybrané nešvary a poklesky současného českého rapu.

Ačkoli obyčejně vidím skity jako zbytečnou vatu, zde mi jejich přítomnost ani tolik nevadí. Jednotlivé skity až na výjimky uvozují následující skladbu, přičemž působí vtipně, snad až na Šmíráka, jehož bych pro jeho podivné vyznění oželel. Stejně tak bych naprosto vypustil Intro v provedení De Puta Madre, podle poskytnutého místa i jeho využití již plnohodnotného člena kapely. Intro by snad mělo smysl, kdyby za ním nepřišla stimulující syrová hymna Pro mý lidi, která svou atmosférou i obsahem vykonává prakticky tu samou funkci. Když už DPM potřeboval probrat dosavadní historii Pio, mohl si to schovat do bookletu (na koncertě by taky měla Pro mý lidi znít jako první!). Takhle se ale postaral o největší chybu alba, což se odpustit zkrátka nedá. K čemu dvě intra? Pominout nelze ani Eurodelovy pasáže v prvních třech skladbách, kdy vkládá do textu více slov, než je třeba, a šťastný nejsem ani z jeho utahaného hlasového projevu. Co si zasel s hostujícími pány Smif N Wessun a dětským sborem to mírně potápí. Štěstí, že během dalších skladeb se už pouze zlepšuje, a tak výsledný dojem není zase tak špatný. Špatný je ale Zverina v originálním tématem nepříliš oplývající písni Zejtra a nezaujme moc ani skladba Dávno už to znám s hostujícími spoluobčany Čistychovem a Slipem.

Pokud vám připadá, že jsem se trochu minul titulkem, není to tak. Hned ze začátku jsem se rozhodl zmínit ty horší stránky, abych se pak mohl věnovat už pouze těm lepším, které z Interview dělají zatím nejlepší počin v kariéře Pio. Squad na svém předcházejícím opusu Punk Is Dead ukázali, že se rozhodně nebojí experimentů s trendy zvukem, ale pokud jde o názory, v jádru zůstávají stejní. A toto jádro se v maximální možné míře promítlo i do jejich aktuálního kousku Interview. Jeho skladby vypadají na první pohled banálně, ale Pio dokazují, že v záplavě všemožných sraček, v nichž se místy česko-slovenský rap nachází, je to nakonec to nejdůležitější, o co v životě a tím pádem i v rapu jde. Rodina nebo Přítel pojednávají přesně o tom, co vás napadne, ale to neznamená, že nedostane nic navíc. Pio umějí i tato témata přetvořit do silných hitů, jenž by si v klidu mohl pobrukovat i fanklub „nejpřísnějších“, k čemuž jim poslouží i vybrané beaty z kuchyně DTonate, který si vzal na starost většinu produkce, nicméně ani zbytek podkladů na tom není jinak. ZiskMatoa poslali vynikající záležitosti, Enemyho věci trochu vystupují z řady, ale není to nic na škodu.

Efko na Interview dosáhl takové úrovně, že se ho nebojím zařadit k nejlepším českým rapperům vůbec. Del i přes neúplný začátek také nezaostává a překvapil i De Puta, jenž sice stále zůstává ve stínu svých výše jmenovaných kolegů, nicméně dokáže přispět i nadmíru slušnými rýmy. Vec se také ukázal v dobrém světle, u Mojí reči je to klasika, ovšem taková Dannie, to je velmi milé překvapení. Její napůl zpěv, napůl rap ve skladbě Hra, jež se dotýká nikdy nekončící konfrontace mezi muži a ženami, z ní dělá jednoznačně jednu z nejzajímavějších žen na české hudební scéně. Nejzajímavější, chcete-li nejlepší, jsou ovšem ty části desky, kterých se účastní základní sestava, a to nemluvím zrovna o sarkastickém Fandovi rapu, ale o intimním závěru Interview, který vyplňuje čtveřice introspekcí , Chtěl bych, Patřím a Království, které mi po sérii mnoha koncertů a žádného poslechu předcházejících desek připomněli, že síla Pio nespočívá pouze v koncertních polohách, ale naopak v přemýšlivějších rovinách, na Interview určitě. Interview je reakcí na aktuální stav českého rapu, který někteří označují jako „vývoj“. Pio Squad se nicméně vyvinuli také, aniž by přitom přišli o vlastní hrdost. Interview je nesmlouvavým nesouhlasem s úrovní scény, který se však neomezuje na triviální konstatování, ale nabízí svůj vlastní pohled na věc. Rok 2008 je rok změny.

01. De Puta Madre Intro (prod. DTonate)
02. Pro mý lidi (prod. DTonate)
03. Život feat.Vec (prod. Enemy)