METANCITY – nejen Hip hop

Haters, Lovers & The Others. A kde se v tom všem ztratili Fans?

V česko-slovenském hip-hopu se v poslední době rozmohlo černobílé rozdělování posluchačů do dvou protikladných kategorií. Tu první představují haters, tu druhou nejčastěji fans, ale lze se setkat i se synonymy typu lovers. Výraz hater můžeme jednoslovně jen těžko přeložit; hater je odvozen od slova hate, což česky odpovídá slovesu nenávidět, čili v češtině bychom jej osvětlili jako označení pro toho, co nenávidí. Lover, love znamená milovat, pochopitelně vytváří pravý opak. Různá média, ale i mnozí z řadových posluchačů se nám snaží vnutit názor, že veškeré dění v hip-hopu se omezuje pouze na tyto dvě skupiny, přičemž naprosto ignorují význam těchto slov jako takových.

V každém lifestylovém magazínu lze nalézt tu a tam článek, který říká, že i přes naprosto odlišné postavení obou pojmů, mají tato slova více společného než rozdílného. Jak v případě lásky, tak nenávisti se jedná v podstatě o vysoce emocionální stavy, které vyjadřují náklonnost nebo její opak vůči jistému subjektu, v hip-hopu nejčastěji danému albu. Pakliže si někdo dovolí kritizovat jistou desku, okamžitě je označen za hatera, ačkoli o citovém vztahu kritika ke vzpomínanému počinu můžeme nanejvýš pochybovat. Oba pojmy totiž hluboký citový vztah nutně vyžadují.

Toto bezmyšlenkovité vymezování se přispívá pouze k větším rozbrojům a rozporům uvnitř scény, přičemž tento stav naprosto nepostihuje scénu v celé její šíři. To, co postrádám já, jsou skuteční fans, tedy všichni ti, kteří milují hip-hop, a tak k němu zůstávají maximálně kritičtí a vnímaví. Skutečný fanoušek hip-hopu nedá pouze na své pocity, ale je schopen vidět vybrané dílo navzdory zaslepenosti motivované láskou/nenávistí. Skutečný fanoušek hip-hopu je schopen racionálně uvažovat, rozumně hodnotit a filtrovat kvalitu od nekvality, to špatné od dobrého. Skutečný fanoušek hip-hopu se orientuje v kořenech své kultury, které jsou natolik různorodé, že samo rozdělování do dvou kategorií se jeví jako nemístné. Skutečný fanoušek hip-hopu nemá zapotřebí nenávidět, čehož by si měli být vědomi umělci napříč všemi elementy hip-hopu, kteří veškerou kritiku přijmou jako dobře mířenou radu od svých lidí.

Battle v hip-hopu není souboj, battle je soutěž, prostředek motivace, který nás nutí zdokonalovat se. Rozdělování mezi haters a lovers odvádí pozornost od reality, která je mnohem komplikovanější, než jsou všichni ti, kteří nerozumně užívají tyto pojmy, s to vidět. Rozdělování mezi haters a lovers umožňuje existenci umělců v hip-hopu, kteří by před tímto rozdělováním neměli šanci. Označení někoho haterem degraduje jeho status hodnověrného fanouška hip-hopu, rozptyluje jeho kritiku a zpochybňuje její oprávněnost. Najdou se skuteční fans, kteří tomu zabrání svou uvědomělostí a nesmlouvavostí?

Tagy: lovers, haters, battle, hip-hop, real fans

Rubrika: Články, 2. června 2008, Ravenak



Komentáře

01.01 - 3. června 2008

normalni je nekourit )))  

samozrejme je to zajimava uvaha a spousta lidi ti to bude vymlouvat a rikat ze nejsou hateri, ze sou loveri a pritom to bude naopak. jak sem si prelozil, hater = nenavidec.)) kazdopadne je snad nadmiru jasny ze to neni jen cernobily, naskatulkovany a omezeny, ale pak uz zalezi na tom jak se kdo v tom vsem nasel a urcil.


08.25 - 3. června 2008

tak je to kruh  

nejvetsi extremy se defakto dotykaji. akorat jestli se da uzavrit anebo ne ..


08.30 - 3. června 2008

hovadina  

jasne ze prakticky neda … jako ale ja ziju v mirumilovnem svete, takze hate nahradim ignoraci . neni v tom zadna negativni emoce. neni v tom zadna emoce . prehlizeni je vetsi trest nez hate. hate je spatna publicita a neexistuje nic jako spatna publicita .. stop valce


08.39 - 3. června 2008

hip-hop a Cechy  

To o cem pises je fajn, ale predstav si klasickyho hip-hopovyho fanouska v Cechach – budto je to dite, ktery si doma jede 50Centa, tvari se tvrde do zrcadla a nosi drahy hadry, pak trendari, ktery se zrovna vezou na vlne zajmu, ktera ale jakmile odpadne, budou pryc, no pak par starsich lidi, ktery ale vetsinou rezignovali a par srdcaru, ktery se o kulturu opravdu zajimaj, kupujou desky, ale obecne jsou dost znechuceny – tim, co se hraje na party, co dneska predstavuje hip-hop atd. Mozna je problem i v tom, koho tahle kultura pritahuje…mej se


10.50 - 3. června 2008

A ja chtel neco napsat,  

ale zapomel jsem to:( Kazdopadne pekna uvaha,bavi me takovy veci cist,donuti me to se nad necim zamyslet,coz moc casto nedelam.


11.52 - 3. června 2008

:OD  

Já ani nevím co tyhle výrazy znamenají!
Přijde mi hodně divné, že si lidi v centru evropy přivlastňují různé hiphopové výrazy od lidí kteří ani pořádně neví kde naše matička země leží!,…Češi mají svoje KOULE jak říkal sám REDMAN.
Hip hop stratil pro lidi svátost! Je to konzum dostupný všude, a tak si není čemu divit, že si kde kdo dovolí rozjížděl lidi, kteří na něčem makají.
Byly jsme děcka co běhali starším pod nohama …kradli jim zacpané trysky a motipem od fotra ze sklepa čmárali na každý kousek baráku......Ale dnes??…Kam zmizeli ti praví vejškrabci co somrují práska z brka a stydí se vytáhnou skečku, protože ví, že jestě musí hodně čmárat, aby stím mohli vylézt. Těchhle je čím dál míň. A kdo udrží tuhle subkulturu naživu když začnou rezignovat i ti nejstarší....­..Udrží ji nad vodou takoví co používají tyhle výrazy dnes a denně?? nevím nevím.....To že se mi něco nelíbí ještě neznamená ,že to nenávidím....­...chce to víc podpory… a né ze sebe udělat člena škatulky(HATERS nebo FANS nebo LOVERS nebo co vlastně!!!)....... ,,Ber nebo nech bejt" jednoduše řečeno.


12.10 - 3. června 2008

to neas  

co dodat snad jen „ajt“


18.12 - 3. června 2008

neas  

ale to byla prece uplne jina doba. internet poradne nebyl, pro trysky se jezdilo do prahy, barevny casaky se kopirovali… nemuze se prece chtit aby to bylo zpatky, to je vyvoj a ten se neda zastavit. stejne jako u vsech veci, stoupne to k silenymu trendu, a pak to padne a prijde zas neco jinyho, a zustanou „skalni“. pozeri, trendari apod byli vzdycky. a z te hromady decek, ktery nemaj respekt pred nicim, taky nakonec zbyde par… a nekteri stejne respekt pred nicim mit nebudou, a nekteri jo)))


19.43 - 3. června 2008

alien4  

ja jsem trysky kupoval od ropáka v ostravě ;) nechával si je posílat z němec ;)


20.30 - 3. června 2008

ceski  

my ropaka v brne nemeli) do prahy bylo bliz, a z ostravakama byla nejaka valka))) politika to byla uzasna)


21.21 - 3. června 2008

Ryby raky , pic ho taky . A komu se …  

Ja souhlasim s Alienem , decka,pozeri,vsechna ta verbes a tafrob , to bylo vzdycku ,at uz u kvetinovych decek nebo rockeru. Nikdy se jich nezbavime. Dulezite je zkratka se na ne vysrat a jit za svim. A k tomu co hraje na party , vim ze se to otocilo skoro o 180 stupnu a laka to tam hodne blbcu (ale i dobrych stetek :) ale na druhou stranu tato kultura uz neni mala chudinka jako predtim a ted zrovna zaziva obdobi rustu.Prinasi to samozrejme dobre i zle Nejde zkratka tam hrat porad stare pecky , to by ta navstevnost byla oproti dnesku na hodne malych cislech.


22.07 - 3. června 2008

alien4  

jojo to byla válka…hehe dneska ale nic takového neexistuje ;)


22.11 - 3. června 2008

největší hejtr je prej hudební kritik Raweňák…))  

Ono těžko soudit. Tyhle pojmy nevím kdo vymyslel, každopádně je neužívám, protože mi přijdou zcestné. Ono je jednoduché říct ,,ty jsi hejtr,, (a většina těch co nemají názor, argument, nebo jen nechcou slyšet nic co by se vymykalo jejich uzkoprdné vizi, tohle řeknou). Vytváří se jakési elitářství, které mnohdy není ani tak kvalitní, jak samo sebe a ostatní přesvědčuje, přesto, když se někdo ozve, dozví se že je hejtr. Špatný přístup. Já si myslim, že je dobře, že je hip-hop určitým způsobem rozdělen a myslím si, že je dobře, že zde vznikají protipóly názorové i tvůrčí, největší problém však je, že je to spíše jedna velká demence, ono totiž jakkýkoliv extrém není dobrý. Jedni vzívají wutang a do smrti budou dělat rok 95, jiní musí dělat hyphy, protože je rok 2008. Kde je střed, kde je rozum, který by přinesl něco na co scéna čeká? Nevím, příjde mi, že člověk může dělat hudbu aniž by se škatulkoval někam. Dobré beaty přece nemusí být crunkštajn a přitom ani C.R.E.A.M. O textech se raději nebavme. Ono čím dál více nad tím přemýšlím, existuje zde jen kritika scény, kritika poměrů, kritika děcek, kterým sami dáváte vzory, ale neexistuje přístup, který by své posluchačstvo vychoval (až na vyjímky samozřejmě). Potom se nelze divit. Dávno je jasné, že na parties chodí ti co kdysi chodili na diskotéky a ti co chodili na hip-hopy jedou dávno na drumech. Jdu si na party zatančit a opít se s přáteli. A hip-hop si pustím po cestě domů do sluchatek)). Haters defakto nejsou, lovers jsou zaslepení vyznavači své odrůdy a fans se tak nějak pomalu vytrácejí… Pokud chcete názornou lekci demence Lovers x Haters, projeďte si diskuze na boombapu.


12.04 - 4. června 2008

…  

sakra, jsem měl takovou dobrou vydrcení toho článku, až se mi to zdálo divné, že by to psal Raveňák. radši jsem to přečetl znovua opravdu jsem to mohl s klidem smazat :-(

nicméně ono asi nepůjde jenom o to posluchačství (ostatně on hip hop nebo spíš urban culture jsou trochu širší)… a potom taky nesouhlasím s tím, že pokud někoho označím za hatera, hned musím být nějaká nižší forma bytí :-) pokud to hater fakt je, a řekl bych, že u nás se pár takových blbců najde, tak v čem je problém? sice nechodí s glockem po ulici a nemají za sebou bandu fellaz nebezpečných :-D ale to neznamená, že by si tu „nálepku“ nezasloužili. nebu si to tu nějak obhajovat v našich podmínkách. jak řekl khoma, diskuze na boombapu jsou víc než výmluvné.

zmiňovat tu staré časy…IMHO zbytečné.


13.22 - 4. června 2008

Freezing  

Lol, tak to „vydrť“, o tom by ostatně měly být diskuse – připomínky, jiný pohled na věc atp. :)

Pochopitelně já nijak nezpochybňuju to, že haters/lovers existují a rozhodně jich není málo. Na druhou stranu si myslím, že naplnit podstatu těchto pojmů je poměrně složité, a tak se na scéně objevuje podstatně více lidí, kteří nejsou ani haters, ani lovers. :) A pak nevidím důvod, proč by oni měli přistupovat na tyhle nesmysly a nechat sami sebe oslovovat těmito termíny.

Smyslem tohoto eseje je na to poukázat a taky vysvětlit, kam toto nesmyslné škatulkování, resp. vymezování vede – k infantilizaci, rozbrojům atp. Chybí mi lidé, kteří se dokážou na „hru“ dívat s odstupem a zachovávají si smysl kritického uvažování.


17.35 - 4. června 2008

 

čo bolo to bolo..to už nikdo nevrátí…každopádně si nemyslím ,že by měli mladoši málo inspirace..ale když je většina česko-slovenského hip hopu… jseš kokot-nic neumíš-jsem nejlepší- kup si moji desku..atd…nedej bože kouknou na mtv…a slyší všude tolik nasranejch hlášek a pičování do všeho..tak se pak nemůžem divit,že je tolik haters co hledá fans… pro mě byl první hip hop ..krs one… a jeho 5 základních kamenů hipahopa jsou pro mě nedotknutelé… MCing…DJing..Bre­akdancing..Gra­fitti…a LOVE!!!!!


21.47 - 4. června 2008

ok  

já tě nevydrtil, protože jsem si znovu přečetl úvod a tím ztroskotalo všechno, co jsem tak složitě psal :-) takže s tím nic nebude…

okay, smysl je jasný. ale pár věcí šlo IMO upřesnit a já bych byl happy. na druhou stranu mi je jasné, že je skoro nemožné napsat neprůstřelný text při téhle délce a délke je pro site jako tenhle dost limitující faktor). mi to prostě přišlo jako, že vůbec zpochybňuješ, že něco takového jako haterz/lovers existuje, což se vyjasnilo.

tobě někdo řekl, že si hater? :-) já si pamatuju pár urážejících záležitostí, ale ne toto…no toto? :-D


Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama