Vec je veterán funkční, ale stačí to? / Recenze alba Funkčný veterán

Vec je sympaťák, a to podle mě odůvodňuje, proč je tolik úspěšný, i když třeba na koncertech nic extra nepředvede. Pokud tedy mohu mluvit za sebe, z těch asi pěti koncertů, u nichž jsem byl přítomen, za něco stál po hudební stránce jeden. Přesto jsem nikdy neodcházel zklamán. Vec je pohodář, člověk milý, skromný a vtipný, a tak se na něj lze jen stěží zlobit, když zapomene text, nestíhá rytmus nebo občas vyzní jeho rap falešně. Vec je také jeden z mála na slovenské (klidně i české) hiphopové scéně, který – jak se říká – má mozek a nestydí se ho používat, jak ukázal během své kariéry, doposud nejzřetelněji na debutu Dobré ráno z roku 2005. Dnes tu máme jeho následovníka, album s číslem dvě Funkčný veterán, jež vyšlo dříve, než by si kdo pomyslel. Při dohadování v hospodě, jaké album asi může Vecko vydat, když mu na to stačily vzhledem k dřívějšímu tempu pouhé tři roky, jsem vyslovil zvláštní myšlenku, že jsou dvě možnosti; buď to bude deska spíše Vece dospělého a moudrého, nebo spíše Vece16, mladého a nevyspělého. Jak se ukázalo po poslechu, přítomny jsou obě verze.

Začněme nejdříve tou horší. Na Slovensku se poslouchá Kontrafakt. Jasně, všichni to víme. Ale je opravdu nutné, aby teď každá deska vyzněla tak, že dříve jsem byl nikdo a teď jsem někdo? Hranici nudnosti tento koncept už dávno překročil. A když dojde na skladbu Pamätáte?, výsledek není než vyloženě trapný. Vec se zde prezentuje vůbec nejhloupějším veršem, který kdy vypustil, a ještě z něho udělá refrén, což navíc umocňuje fakt, že vedle jeho autora vypadá chytřeji i hostující Kardinál. Skladby Toto je to čo sme chceli a Tu volají po zodpovědnosti, a přesto se Vecovi nepříčí vypustit ven věc Prepnutí, z níž stačí ocitovat akorát „chalan síce netuší, jak sa piča píše, za to kurva dobre vie, ak sa piča líže, tak keď sa chceš baviť ako nikdy predtým, ukáž cecky, kurva, ukaž cecky“ a je jasno. No co, když je někomu třicet a více, neznamená, že si nemůže uletět zpátky na základku, ale pokud jde o jakési vracení zlé učitelce, tak jako v Pamätáte?, to už je i na úroveň základní školy moc. Nemoralizuju, jen mi připadá zvláštní, že Vec umístí vedle sebe tolik rozdílné skladby, že je od sebe dělí patnáct let. A poslední rýpnutí. Opravdu má Vec zapotřebí zvyšovat si svou kredibilitu tím, že zmiňuje, jak kdysi prodával trávu? To je snad horší než vyjmenovat všechny lůzry z internetových diskusí.

Z patnácti skladeb, když nebudu počítat Intro, jako celek funguje maximálně třetina. Na Funkčnému veteránu by sice Vec nemusel rapovat o tom, o čem rapovat nechce a nebude, jinak nelze nic vytknout. Stejně je na tom i 1. milion a Bez teba coby zajímavé vyústění skladby S tebouDobrého rána. Toto je to čo sme chceli je z těch skladeb, kvůli nimž stojí za to věnovat pozornost tomuto albu, a snad i možná Nikdy nevieš. Zvláštní pokus o sociální kritiku přestavuje Tu, na její rozbor však nenajdu místo. Řeknu snad jen, že Supa potvrzuje, že je rozhodně jeden z nejtalentova­nějších a nejschopnějších slovenských rapperů, i když by nemusel být tolik paranoidní a nemusel přejímat klišé typu „můžu si vybrat jen ze dvou značek piva, koly, čehokoli“. Pokud jde o další hosty, James Cole je v 1. milionu bezkonkurenční a kolega Hugo Toxxx to v Ony si ma nájdu zabíjí hláškou „jsou nenápadný, jak když se páří hroch“. Jako největší pán se však ukázal Viktor Hazard, který se v bonusisku Rošáda postaral o nejvtipnější part alba. Jinak zařazení této skladby amatérských rapperů perfektně vykresluje, jak je na tom česko-slovenský rap bledě. Zúčastnění totiž nejsou o mnoho horší než většina tuzemských rapových celebrit. Poslední k hostům, Tiny nápad zpívat výhradně slovensky jednoznačně kvituju.

Vec je každopádně lepší beatmaker než rapper (jako DJ se moc nepředvedl, ale o jeho schopnostech není třeba pochybovat). Funkčného veterána si produkoval až na jednu výjimku kompletně sám, a i když leckoho překvapila radikální změna soundu („nečakaj odo mna MS Dos, keď je vonku Vista), vyprodukoval jednu výbornou záležitost vedle druhé. Beaty jsou FUNKčnÝ, nápadité, neotřelé a originální. Neznějí na první poslech jako nic, co byste znali, na druhou stranu jsou neuvěřitelně aktuální a vyznačují se osobitou atmosférou. Beaty jsou trochu hůře přístupné, ale čas to vše vyřeší. Například Ony si ma nájdu jsem dlouho nemohl přijít na chuť, dnes je to jeden z mých nejoblíbenějších podkladů desky. I samplovaný Vašo Patejdl má něco do sebe, byť v originále to jistě muselo být dosti nechutné. A možná (samplováno toho podle Vece zase tolik nebylo) to je ten důvod, proč zpočátku váháte, jak se k Vecovu novému zvuku postavit. V každém případě se instrumentální část alba rovná té nejkvalitnější na desce.Nicméně, připadá mi, jako by měl Vec problémy své beaty zvládnout. V některých případech k nim jeho rap vůbec nepasuje a celé to nezní zrovna úplně přesvědčivě.

Důvod, proč jsem se tak rozepsal, odpovídá nejzávažnější výtce směrem k Funkčnému veteránu. Když Vec rapuje „mám len pojebaný gympel a chudobných rodičov, keby som nemal rap, moj život by bol o ničom“, souhlasíte. Ačkoli přišel i s jinými tématy, drtivá většina se jich točí právě kolem rapu a s ním spojených motivů. Nic proti tomu, když se Vec nebojí dospělosti. Jeho názory o nadávání rapperů na děti, které si kupují jejich desky, chodí jim na koncerty, a tím je de facto živí, nebo o tom, jak se z rapu stala komedie, na které prostřednictvím beefů chtějí všichni jen vydělat, zatímco vážných témat se straní, padají na úrodnou půdu. Vecův hlas tuzemský hip-hop skutečně potřebuje, nicméně sám zůstal někde na půli cesty. Ne že by snad popíral explicitně sám sebe, ale neposkytuje dostatečnou alternativu. Zvlášť když jsou na scéně už zajímavější seskupení, které toho mají daleko víc co nabídnout, ať už se jedná o rap samotný, nebo texty. Čili, stačí, víceméně. Holt je to sympaťák.

Hodnocení: 3+

02. Funkčný veterán
03. Pamätáte? feat. Kardinál
04. Turista feat. Pio Squad
05. Ony si ma nájdu feat. Delik a Hugo Toxxx
06. Polárná noc feat. Slivy (PPE)
07. Prepnutí feat. Zverina
08. Nikdy nevieš feat. Richard Müller
09. Tu feat. Supa
10. Kurva hrdý
11. Toto je to čo sme chceli
12. Bez teba feat. Tina
13. 1. milion feat. James Cole
14. Mám sa dobre
15. Rošáda feat. Roman Zámožný, Yanko Král, Dalib Skwely, Jazzy, Abe, Grimaso, Viktor Hazard i NY Kolaj

Tagy: Vec, Funkčný veterán, Zverina, Kardinál, James Cole, Delik, Supa, Hugo Toxxx, Tu, Tina, Richard Müller

Rubrika: Recenze, 5. května 2008, Ravenak

20.07 - 5. května 2008

:))))

„Opravdu má Vec zapotřebí zvyšovat si svou kredibilitu tím, že zmiňuje, jak kdysi prodával trávu?“

Nevytrhávej z kontextu a nepřekrucuj, nic takového tam není a o nic takového mu určitě ani nejde. Vždyť tam právě říká, že jí víc rozdal než prodal…Poslouchal jsi to album, nebo jen „proletěl“?

(Supa) „…i když by nemusel být tolik paranoidní a nemusel přejímat klišé typu „můžu si vybrat jen ze dvou značek piva, koly, čehokoli“.“

??? „Ty si myslíš, že si volný keď si môžeš vybrať značku piva, niektorí sú takí slobodní, že nemajú kde bývať.“ A možná není ani on tak paranoidní, jako ty naivní či nevědomý.)

Podle mě jde po dlouhé době o kvalitní desku, dal bych jí 1 nebo max 1-. Je dospělá, je tam nadhled, je tam vtip, je tam život, je tam upřímnost, je tam VEC :)

23.38 - 5. května 2008

Fosko

poslouchal víc než dobře, ostatně jako každé album, na které píšu recenzi. Je úplně jedno, jestli ji prodal (nebo rozdal), jde o to, že to vůbec vytahuje, aby nějak vypadal. Nic vytrženo z kontextu není.

Paranoia u Supy je spíše vyjádřena jeho přesvědčením, že vlády ovládaj nadnárodní korporace. A to, že si můžeš vybrat ze dvou značek čehokoli, je odporné klišé, navíc tady právě vytrženo z kontextu. Máš ještě totiž možnost si to nekoupit.

Zbytek viz recenze :)

00.32 - 6. května 2008

ano

mě se to líbí.....sem tam kostrbaté ale album je dobré… 1.milión nambr van…

07.18 - 6. května 2008

jsem proti

Tohle album je lepší než dobré. možná kdyby ste ho nerozebírali do posledního slovíčka co bylo řečeno tak byste konečně začli poslouchat zdělení. Je v tom všecko......humor, smích, zlost, i chvilka k zamyšlení......a navíc nedošlo k onomu známému sindromu zmodulování svého vlastního já na já, které zrovna frčí!! VEC VEC VEC.

07.21 - 6. května 2008

:))

Podle TEBE to vytahuje, aby nějak vypadal. Já to z toho textu necítím. Nemá potřebu nějak vypadat. On už nějak vypadá.)

„Paranoia u Supy je spíše vyjádřena jeho přesvědčením, že vlády ovládaj nadnárodní korporace.“ A neovládají? ;)

08.22 - 6. května 2008

:)

přesně jak říká nehas,Vašek to moc rozpitval,já to poslouchal jako celek,poslouchám pořád a pořád baví.Připadá mi to jako kdyby ses tam urputně snažil najít chyby…mc má hlavně pobavit(podle mě)a vec to umí snad jako nikdo jiný…btw proč třeba nová deska idea fatte dostala 1???????dobrá deska to je,o tom žádna,ale už jenom proto že je celá temná bez výraznějších výkyvů bych ubral minimálně bod.budiž,vkus je vkus.

smu
09.10 - 6. května 2008

Toto je to čo sme chceli je nálož super vec…funky beat a hláška keď z něho nevyraste kokot, nemám v plánu přestat a mám k tomu dostatečný dóvod:)totál…je tam nadhled, rozum a vtip…dobrá je taky pilotní pecka funkční veterán…další originál do sbírky…přínos:D

09.14 - 6. května 2008

tuhle desku uz posloucham pekne dlouho a stale to muzu slyset dokola!! co track to Pecka!! a nevim jesli si to zaslouzi kritiku spise veliky aplaus!! v kazdem tracku je kus velkeho napadu a je o necem a to se mi libi!! a tak chalani…pocuvajte, nepicujte…a chodte vseci na pivo!!! :-D lebo NIKDY NEVIES KEDY TO PRIJDE A Z KADE!

10.14 - 6. května 2008

he

fajne pisnicky..moc fajne!

11.09 - 6. května 2008

Fosko

Jasně a WTC si odpálili Američané sami, aby mohli zabrat ropná pole a vydělat na tom miliardy ;)

A proč to teda vytahuje?

11.56 - 6. května 2008

ad Sdělení aneb Vec v. Vec16

Tak jistě, však o tom je v té recenzi řeč, ale to přece nemaže všechny ostatní faktory. Mimo to, Vecovo sdělení jsem si prakticky celé přečetl v jednom z desce předcházejících rozhovorů. Byť je jasné, že zhudebněné to bude mít zřejmě větší závažnost, nic to nemění na tom, že jsem kvůli tomu musel poslouchat desku, kde Sdělení šlo v ruku v ruce s rozhovorem a přidaná hodnota sestávala přinejhorším ze skladeb typu Pamätáte? nebo Prepnutí.

Kdyby IF dali pryč skladby typu Zion RMX a Nemusíš, když nechceš, vůbec by to na hodnocení nic nezměnilo, možná naopak, ale nic výš než jedna není. Ve skutečnosti mě poslední dobou začíná čím dál tím víc zarážet, jak se v našich podmínkách uprostředňuje snaha o co nejpestřejší desku. Nevím, zda je to spojeno s kalkulem ve stylu: teď dám party hymnu, teď něco o holkách pro holky, teď něco pro kluky tvrdého, nejlépe, jak se někdo ožeru a z milovaných holek se stanou čubky, pak tam dáme něco dojemného, nejlépe, že někdo umřel (odpusťte mi mou cyničnost), a zakončím to zase nějakou srandou, aby si každý našel něco a já z toho vyšel nejlíp. A když už barevně, tak ať je to alespoň logicky konzistentní.

Jinak souhlas s Českim (a mým hodnocením přirozeně): deska je dobrá, plus je tam to ale, a to hned několikrát.

11.58 - 6. května 2008