Janet Jackson završila první desítku, povedlo se to tak napůl / Recenze Discipline

O disciplíně toho u Jacksonovic family vědí víc než dost. Nerad bych se pouštěl do spekulací, zda to bylo vzhledem k umělecké kariéře Jacksonových sourozenců ku prospěchu, nebo naopak, pravdou ovšem je, že tvrdou prací se neproslavil jenom nejslavnější někdejší popový král Michael, ale i zbylí bratři a sestry. Recenzi na Michaela a jeho reedici k dvacátému pátému výročí Thrilleru jsme tu měli poměrně nedávno, letošního roku ovšem vyšla jubilejní desátá deska nejmladšího ze sourozenců, jeho sestry Janet Jackson. Discipline, jak se ono album jmenuje, mělo napravit novým zvukem, o který se tentokrát nepostaralo s Janet dlouhodobě spolupracující duo Jimmy Jam a Terry Lewis, reputaci zpěvačky, jež čím dál tím více byla pošpiňována výroky kritiků, že nepřináší nic nového, nevkusně se opakuje a vůbec nemá celkově co nabídnout. Získala Janet pocit zadostiučinění? Těžko říct.

Kritiky všude na světě se nezvykle různí. Na jedné straně nalezneme katastrofální hodnocení, která jsou zdůvodněna výše uvedenými nedostatky, na straně druhé se o Discipline mluví jako o nadprůměrně povedené desce, která patří k tomu nejlepšímu, co u Jackson vyšlo. Pravda (víte, jak to myslím) je pochopitelně někde uprostřed. Janet, jak se povětšinou od zpěvačky očekává, koncipovala svůj desátý počin ve dvou rovinách; jednak jako částečně taneční album s peckami, o něž budou náctileté slečny žebrat u každého DJe, jednak jako album spíše poslechové s texty k zamyšlení, ať už baladickými, nebo těmi spíše příjemnými tématy se zaobírajícími. O Janet se obecně ví, že nemá nijak ohromný hlas. Tento nedostatek nicméně vždy vynahrazovala tím, že se jí dařilo propojit její osobní zážitky s hudebním projevem, a tak ze své tvorby udělat pro lidi zajímavý příběh ke sledování. Pokud jde o Discipline, tento příběh trochu ztrácí na poutavosti, zvláště když máte na desce dost vzrušující party pecky.

Janet se v roce 2008 jednoznačně předvedla v lepším světle ve své taneční podobě, která je zdravě elektronická a zasahuje daleko za hranice R&B. Skladby jako Feedback nebo Luv s beaty od Rodney Jenkinse a D’Milea stejně jako 2Nite s nálepkou producentského týmu Stargate nebo So Much Betta (I’m for U) s vysamplovanými Daft Punk, kteří jsou po Westově hitu stále v kurzu, a s přivřenýma očima i Rock With U s účastí Jermaine Dupriho mají něco do sebe a kdybych je slyšel někde v klubu, nenadával bych. Samozřejmě nejpovedenější, tedy nejchytlavější a nejnápaditější, určitě i nejzábavnější je prvně zmíněná skladba. Špatnou by nemusela být ani The 1 s hostující Missy Elliott a Erniem z jiného rodinného klanu, tentokrát Isley, kdyby ji naneštěstí nepohřbila sama Janet přehnanými refrény. Nijak mě nezasáhl ani její Rollercoaster. Z těch pomalejších záležitostí bych jmenoval určitě Can’t B Good, Greatest X, What’s UR Name nebo titulní Discipline. Ne že by se od ostatních nějak extra výrazně lišily, ale líbí se mi prostě víc.

Zajímavou součástí alba je umístění množství robotických skitů, které snad na první poslech zaujmou, při každém dalším už ale budou otravovat, až vám nakonec rupnou nervy, CD si grabnetem do počítače a skity rovnou vymažete. Bez problému se bez nich obejdete. Abych to shrnul, Janet vydala skvělý singl – Feedback je po všech stránkách výborný – a spíše průměrné album. Jo, a taky nafotila šílené fotky. Pakliže se počítáte mezi její fanoušky, a to i po předchozích dvou třech deskách, Discipline vás potěší tak jako tak. Pokud jste však s Janet netrávili nikdy příliš času, tipoval bych, že vás deska zaujme v několika místech, ale jako celek jí sjíždět budete jen tehdy, pokud zapomenete, jak se ovládá přepínání jednotlivých skladeb. Janet uzavřela svou první desítku poněkud rozporuplně. Není to nic tragicky špatného, ale ani nic bez čehož byste nemohli žít. Zda je to dobrá nebo ztracená investice, závisí přitom přirozeně pouze na vašem vkusu. Jestli chcete něco nenáročného na odlehčení, proč ne.

01. I.D.
02. Feedback
03. LUV