METANCITY – nejen Hip hop

Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky

Druhý nedělní večer v rámci brněnského JazzFestu skýtal jedinečnou příležitost vidět dvě hudební formace, jejichž projevu dominují šarmantní zpěvačky. Jako první na Flédě dne 27. dubna vystoupila Polka Aga Zaryan společně s česko-polským doprovodem ve složení David Dorůžka, Michał Barański a Łukasz Źyta, jenž o den dříve hrál tentokrát v Dorůžkově projektu se švédskou zpěvačkou Josefine Lindstrand v Divadle Husa na provázku, jako druhá se pak představila pražská, mimo jiné z Eurosongu známá kapela Toxique, jíž pevnou rukou i pevným hlasem vede charismatická Klára Vytisková. V obou případech se jednalo o velmi živelná vystoupení, byť v dosti odlišné podobě, při nichž nebyla nouze o silné (nejen) hudební zážitky. Zatímco Aga se ukázala jako nefalšovaná jazzová diva s hlasem, se kterým se bez dalších debat může směle poměřovat s nejvýznačnějšími zpívajícími osobnostmi dneška, Klára svůj rovněž zdařilý vokální přednes podpořila nemalým hereckým talentem, který společně s rekvizitami na pódiu udělal z vystoupení její kapely plně audiovizuální show, během něhož se nebavil snad jen ten nejzatvrzelejší konzervativec.

Po příchodu do hlavního sálu Flédy udivila přítomnost pohovek situovaných směrem k pódiu. Ačkoli proti pohodlnému poslechu jazzu nelze nic namítat, jejich počet neodpovídal velikosti publika a popravdě, takové uspořádání sálu se příliš nehodilo ani charakteru klubu. Tato skutečnost spolu s mírným nezájmem zadních řad o dění vepředu v první části večera uzavírá veškerou případnou negativní kritiku, čili teď už pracujme pouze s klady. Prvním kladem byla bezpochyby účast Dorůžky a polské rytmické sekce. Již v sobotu večer se prokázalo, že v jejich triu funguje ta správná chemie, která je navíc umocněna bravurními hráčskými výkony. A když se zhruba pětadvacet minut po osmé postavili ke svým nástrojům a když je brzy doplnila i zpěvačka, dostáváme se k dalšímu kladu, jímž bylo de facto kompletní vystoupení se vším všudy. Aga fascinovala publikum svou vokální hrou, která měla blížeji spíše k jeku než k řevu, a větší ohlasy právem sklidila, když jí doprovázel pouze jeden z muzikantů – nejprve Dorůžka, poté Barański. Její nádhernou barvu hlasu ještě o stupínek vyvýšil na Flédu nezvykle plný zvuk, jehož se podařilo dosáhnout, i když klub byl spíše poloprázdný než poloplný. Vedle povinných standardů, mezi nimiž (na hranici) zazněla i předělávka Joni Mitchell, zazněly písně ze všech zpěvaččiných desek My Lullaby, Picking Up the Pieces a Umiera piękno.

To Toxique mají desku teprve jednu, zato nabitou takovými hity, které již řádně zaplněnou Flédu naprosto uhranuly. Osobité kouzlo jejich provedení jednoznačně vtiskla frontwoman Vytisková. Kdybych se měl rozhovořit o každém vtipu nebo scénce, kterými nejčastěji vyplňovala pauzy mezi skladbami, asi bych popsal dvakrát tolik řádků než doposud. Ač si myslím, že by vás to bavilo i tak, omezím se pouze na konstatování, že většina z nich byla trefná a skutečně vtipná, což přispívalo k výrazně lepší atmosféře uvnitř sálu. Jeden by se mohl ptát, co dělá popově profilovaná kapela na jazzovém festivalu. Nabízí se pouze jedna odpověď, a to, že Toxique nejsou tak úplně obyčejný pop. Většina muzikantů má za sebou konzervatoř a praxi v několika jazzových souborech, tato zkušenost se jednoduše nemůže do jejich hudebního cítění nepromítnout. Popovost Toxique spočívá spíše v postupech, jimiž dávají adié nekonečným a často nepřístupným sólům, která někdy mohou nabýt i takové formy, že jejich začátek a konec se rovná délce celého vystoupení. Toxique hrají písničky ne laciné, ale nápadité, ne nudné, ale zábavné, spíše ne klidné, ale neklidné, divoké. A že o kompromisech nemůže být řeč ukázala hned prvně zařazená F Business, což je definitivně jedna z nejšílenějších skladeb, která se nachází na jejich eponymním debutu. K nezbytnému celkovému vjemu jejich vystoupení patří jeho vizuální část, v níž se Klára stihne několikrát převléci, pohrávat si s boa, jíž půjči í svým spoluhráčům, kteří netrhají partu a v příhodné chvilce si tak jako Klára nasadí retro brýle. Když RnB, tak RnB, teda Ray Charles styl.

Závěr bude netradičně krátký. Obě vystoupení příjemně (ne)překvapila. Aga Zaryan potvrdila, že je zpěvačkou, které rodné Polsko musí být každopádně malé, Toxique poskytli JazzFestu popovou odbočku, jež byla velmi dobře přijata jak muzikálně citlivější části obecenstva, tak tou, které je nějaký jazz naprosto ukradený. Aga Zaryan je zpěvačka par excellence. Pokud mi nevěříte, dovolím si zopakovat Dorůžkova slova, jež říkala, že další brněnský koncert Agy, tentokrát v duu s ním, proběhne ještě v červnu. Přesvědčete se o jejích kvalitách můžete sami. Stejně tak se můžete přesvědčit i o tom, že Toxique už dávno pokročili k jedné z nejzajímavějších a nejzábavnějších kapel v českém prostředí. Teď akorát jen zbývá, aby si toho všimli i posluchači. Nebo se už stalo? To vám možná řeknu po jejich příštím koncertu.

Tagy: Aga Zaryan, Lukasz Zyta, Michal Baranski, David Doruzka, Toxique, Klára Vytisková, Patrick Karpentski, Fléda, JazzFestBrno 2008

Rubrika: Reporty a fotky, 4. května 2008, Ravenak

Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky
Fotka ke článku Fléda v režii Aga Zaryan a Toxique, pravověrný jazz i nekonvenční pop / Report a fotky


Komentáře

Článek dosud nebyl komentován.

Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama