METANCITY – nejen Hip hop

Může hip-hop za morální úpadek a kriminalitu mládeže? Na Slovensku mají někteří jasno / Esej

Na Slovensku mají v poslední době poměrně rušno, pokud jde o problematiku svobody slova. Prezident Ivan Gašparovič podepsal zákon, který bude mít za následek omezení působnosti tisku, nezávislý poslanec Peter Gabura, který se mimo jiné nechal loňského roku slyšet, že homosexuálové žijí ve smrtelném hříchu, navrhuje vytvořit morální ochranu tamní mládeže. Tato protekce by se projevila omezením, které by se týkalo pobytu mládeže do osmnácti let v putykách, barech, ale i klubech a diskotékách, na což by dohlížel k tomuto účelu vytvořený Dozorný úrad na ochranu detí a mládeže. Gabura jde však mnohem dál. Dozorný úrad by za účelem ochrany dětí a mládeže rovněž hodnotil potenciálně morálně závadná média a díla, ty poté evidoval a v konečném důsledku by se pokusil zamezit jejichž přístup k mladistvým. Gaburův nápad se podle zpráv médií setkal s podporou dalších šesti slovenských poslanců. Zda se jej podaří prosadit i v celé Národní radě, to zůstává otázkou.

Není zvykem rozebírat na tomto webu politické události. A předesílám, že tomu tak pravděpodobně nikdy nebude. Důvod, proč tuto kauzu zmiňuju, je ten, že bych se rád vyjádřil k jistému jevu, který čím dál tím více bývá zpodobňován s česko-slovenským hip-hopem. Obecně bývá hip-hop v našich podmínkách umělecky zpochybňován a zesměšňován; ať už se jedná o „vykradené“ hudební podklady, nebo o rap jako takový, případně o obsah textů, existuje zde poměrně silný trend ztotožňovat hip-hop s primitivismem toho nejhrubšího zrna. Dělat hip-hop by přece uměl každý, ne? Hodlám se v tomto eseji zaměřit pouze na texty, proto samotné kvality hudebních podkladů, chcete-li beatů či instrumentálek, rozebírat dále nebudu. V obou případech se však tuzemský hip-hop potýká s donebevolající neznalostí, potažmo se záměrnou ignorací skutečnosti. Takříkajíc „nezasvěcená“ veřejnost zobecnila představitele hiphopových seskupení na jedince vyznačující se chabým intelektem, buranským chováním a sexistickými sklony. Nutno přiznat, že k těmto závěrům, v nichž rozhodně hip-hop nefiguruje jako následování morálně vhodný odkaz, napomohla i prezentace části rapperů, ale zároveň je třeba zdůraznit, že se skutečně jedná pouze o tu jednu část, což dokládá bezpočet jednotlivců i kapel.

Osobně si myslím, že čím méně sprostých slov v projevu, tím lépe. To teď neříkám z hlediska morálního, ale spíše estetického, uměleckého. V umění hraje „sprostota“ svou roli. Nezáleží na tom, jak přesně umění vymezíme, pakliže je vulgárnost přítomna ve společnosti, včetně slovníku vrcholných politiků, nelze se divit, že se nějakým způsobem promítá i do umění samotného. V tomto ohledu má navíc umělecký projev to kouzlo, že za pomoci takových vychytávek, jakými jsou ironie a sarkasmus nebo nadsázka, je za jistých podmínek použití třeba všech nejhorších nadávek „slušnější“ než jeden zvednutý prostředníček. Používání vulgárních slov však vyžaduje velmi citlivý přístup. Pokud bude jimi bude plýtváno a nebudou citlivě zasazeny do kontextu, je zřejmé, že se očekávaný silný efekt rozplyne a výsledkem nebude než pocit trapnosti na straně posluchače a diskreditace sebe sama na straně rappera. Přesto, umění nelze diferenciovat na morálně závadné a nezávadné podle toho, kolik – a pokud vůbec – obsahuje vulgárností.

Po této filozofické rovině si nedovedu představit uskutečnění Gaburova plánu ani v rovině technické. Gabura se mimo jiné odvolává na fakt, že i Spojené státy legislativně chrání své děti (a nejen je!) tím, že na základě posouzení nahrávek definují, která díla mohou být prodávána volně a která ve speciálních obchodech. Gabura si zřejmě neuvědomuje hned dvě skutečnosti. V prvé řadě svou rozlohou Slovensko je podstatně menší než USA, tím pádem i přístup k „nevhodným“ nosičům bude snadnější. Následkem restriktivních opatření USA totiž není nic jiného než vytvoření představy u posluchačů, že „nevhodné“ nahrávky de facto neexistují. Neznalý posluchač si tak v obchodě vybere z pouze úzkého výběru. Kdo by jezdil jinam, když vše lze pořídit ve WalMartu? Druhá skutečnost úzce souvisí s tou první. Vzhledem k široce rozšířenému užívání internetu mezi mládeží budou veškeré tyto snahy o „morální“ výchovu zcela neúčinné.

V USA bývá hip-hopu pravidelně dávána za vinu vzrůstající hladina kriminality. Ačkoli plně uznávám, že hiphopoví rappeři mohou ovlivňovat mentalitu svých posluchačů, růst kriminality nemá na svědomí hip-hop, ale špatná sociální situace v sociálně vyloučených oblastech. Hip-hop sice může působit i opačným směrem, ale zde se dostáváme k bodu, který se týká i slovenského, potažmo českého hip-hopu, kde se gangsta rap rozhodně neuchytil tolik jako v zámoří. Zákonodárci by měli především sledovat to, aby umožnili nezletilým dobrou výchovu a vzdělání, což se týká hlavně pomoci nezaopatřeným rodinám (ale samozřejmě ne pouze jim). Jakým způsobem se to provede, není předmětem tohoto eseje. V každém případě je však nutno zdůraznit, že jakékoli pokusy o kontrolu umění se rovnají cenzuře, která rovněž může být zneužita mocensko-politicky, a to nejen v oblasti hudební. Přese všechno si na závěr neodpustím kritiku i do hiphopových řad. Ať chcete, nebo ne, rappeři mohou figurovat jako určité vzory – zvláště pro mladé lidi. Samozřejmě, žádný muzikant není zodpovědný za své posluchače, ale pokud pro ně hip-hop není pouze otázka výdělku, měl by každý z nich mít na paměti, že to, co říká, se určitým způsobem může na člověku podepsat. Jestli se má hip-hop vrátit do své zlaté éry, je třeba začít právě tady, ne u hudebních podkladů.

Související odkazy:

Peter Gabura o homosexuálech
Gabura o zákonu na ochranu dětí a mládeže
Gabura o Dozorném úradu
Gašparovič podepsal tiskový zákon

Tagy: Hip-hop, Peter Gabura, Dozorný úrad na ochranu detí a mládeže, cenzura

Rubrika: Články, 2. května 2008, Ravenak



Komentáře

10.32 - 2. května 2008

Rave  

Klobouk dolů, to je aspoň názor… Moc dobře napsaný článek… Mi připadá, že Slovensko ze začíná podobat polsku a jejim značně fundamentálním názorům.


15.26 - 2. května 2008

Jop  

pěkný článek…;)


16.11 - 2. května 2008

zvláštní…  

Nyní už jen čekat a doufat, zda-li to lidi pochopí…


20.35 - 2. května 2008

 

Karel: přesně, taky mi to přišlo, jako by to nebylo Slovensko, ale Polsko… tam bych se tomu ani tolik nedivil. Jestli si nějaký politik pustí album KF, tak musí mít takový názor, protože nepochopí, jak je to myšleno…


02.15 - 3. května 2008

Sean  

A jak je to myšleno? :)


17.48 - 4. května 2008

 

sean – jak si nějaký polák pustí album KF, tak ho za chvilu vypne, bo stejně bude guwno rozumět))


19.54 - 4. května 2008

Khomator  

ja si myslim, ze i lecktery slovensky chalan tomu nerozumi…bengo­ro styl:D


20.52 - 4. května 2008

khoma  

myslim ze si nepochopil jeho koment, podle toho cos napsal .) nebo spis blbe precetl


08.05 - 5. května 2008

Fosko  

Já myslím, že Khoumák pochopil.Polák by nerozuměl v té spleti kur.. a pi.. by vlastně neměl co poslouchat!!.­.....Perfektní show,ale text?? Kf ti toho v textech moc neřeknou:OD…ale za to tě dobře pošlou do p… a z tvojí matky udělají k…
Jestli je tohle myšleno jinak, než je to řečeno tak pak začínám rozumět …( pseudo rap??…ne ne kluci z KF to bohužel myslí vážně ), ale nejde jen o ně!!:OD
Nevím jestli by zrovna silně křestěnské Polsko překousalo distribuci takových kousků v síti prodejen tesco:OD.


09.45 - 5. května 2008

neas  

Ja myslim ze ne a ani ty ne.) On mluvil o Polsku a pak o politikovi co si to pusti. Ale ne o politikovi z Polska, ale obecne – a vzhledem ke clanku (a reakci na koment od: Karel)- ze Slovenska. Polsko bylo prece jako priklad toho ze tam sou puritani.) Takhle chapu ten jeho prispevek, ne ze Polak neporozumi SK rapu v podani KF…


Redakce neodpovídá a nenese žádnou zodpovědnost za obsah komentářů.
Redakce si dále vyhrazuje právo mazat příspěvky a to zejména ty jejichž obsah nebude věcný, k tématu, bude obsahovat vulgární výrazy, poškozující jakýmkoli způsobem redakci, či její členy.

Reklama zde

Reklama