Dara Rolins na remixové D2 křížem krážem po hudebních stylech, každý si přijde na své / Recenze

Když by Orion propagoval nové album zpěvačky Dary Rolins svým obligátním „nová Dara, neměl by tak úplně pravdu. Záleží tedy pouze na úhlu pohledu. Deska D2 je až na tři výjimky kompletně sestavená z remixů skladeb z posledních dvou alb Rolins D1 a What’s My Name, o něž se postarali producenti z různých zemí – britskou legendou MJ Colem, italským Big Fishem a německým DJ Mad Skillem počínaje, domácím DJem Wichem, Janem Kleníkem a třeba DJem Neem konče. V takové situaci by mohl někdo namítnout, že aktuální materiál není zase tak vyloženě nový, ale na tom nesejde. Podstatné je, že se Daře a jejím kolegům podařilo vydat poměrně slušný počin, který potvrdil, že její hlavní protagonistka je opět o něco napřed.

Když se Dara prvně vrátila z Ameriky a chtěla na česko-slovenský trh přijít s R&B věcmi, setkala se s nepochopením. Přes omyly typu kolaborace s umělým pokusem o něco jako českého Eminema, s Mersim známým z Děda Mládek Illegal Band, se Dara spojila s pražským „Party DJ“*em Wichem, a tak – po prolomení hranic mezi hip-hopem a světem popu – není nemožné, aby se na nahrávkách objevila jména jako například zámořských legend Naughty by Nature. Bylo zajímavé sledovat, jak tento fakt rozvášnil část českých hiphoperů. Nesejde na tom, zda nedokázala strávit nejslavnější duet s Karlem Gottem, nebo taneční experiment s DJem Tvyksem, v každém případě na vině byla omezenost. Rolins jako jedna z mála tuzemských hudebních celebrit inklinovala k black music již začátkem devadesátých let, kdy se objevila na desce funkových hvězd Kool & The Gang. Že to byla ona, kdo pod dohledem Romana Holého nazpívala s Danem Bártou jeden z vůbec největších českých hitů *Slim Jim, také o něčem svědčí.

D2 symbolizuje definitivní posun od klubové muziky směrem k hiphopovým beatům. Alespoň takhle to může připadat každému, kdo tuhle někdejší majitelku Duplexu, nezačal vnímat dva roky zpátky. Coby první singl byla vybrána (vysvětlí mi někdo proč zrovna tato a ne jiná?) píseň Volný pád, na níž se podílely dvě třetiny PSH, kteří se také objevili v remixu Túžím 2007. Momentálně připravovaný klip si vzal na starost Braňo Vincze, slovenský Romeo, autor většiny videí slovenského rapu. Nicméně, stále nemalou část D2 tvoří takzvané „diskotékové“ záležitosti. Ačkoli tyto dva styly dnes minimálně v klubech mají k sobě značně blízko, přesto si dokážu představit, že se toto elementární rozdělení může v místních poměrech jevit jako problém. Album je navíc žánrově promíchané – i když hiphop nalezneme hlavně v druhé části, zatímco v první clubbing -, což z něj jako z celku dělá dosti nesourodý materiál.

Oba hudební okruhy mají svá slabá i silná (a to spíš) místa. Kleník odvedl zvláště dobrou práci, když pro jednu skladbu čerpal jak z Na teba sa dívám, tak Túžím, stejně tak MJ Cole, který hodil Slowly do příjemného 2stepu, to samé Gerionty a groovy DJ Boss. Na druhé straně bych vyzdvihnul Big Fishe, jenž spolu s Nironicem mají na svědomí zřejmě největší hit D2, nebo ani jednou nechybujícího Mad Skilla. Zajímavý beat složil i Viktor Hazard. Pokud jde o slabší místa, jako první mě napadnou Túžím 2007 a Owner of a Lonely Heart. V prvním případ dám ruku do ohně za to, že se jedná o jednu z horších skladeb, v druhém tomu je zrovna tak, ale to berte pouze jako názor člověka, který zaujímal k elektronické hudbě (vyjma hip-hop samozřejmě) spíše skeptičtější postoj. Nezmiňoval bych to, kdyby to skutečně nebylo nejzajímavější aspektem desky. D2 přináší takové množství hudebních žánrů a vlivů, že si vybere opravdu každý, ale ne všechno. Být to na klasické řadovce, šly by body razantněji dolů, takhle jen Daře můžu pogratulovat, že připravila opravdu pestrou kolekci, s níž zaboduje u všech DJů i posluchačů na všech příhodných místech.

01. Na teba sa dívam vs. Túžim (Jan Kleník)
02. Give Me Back (DJ Moskito)
03. Rush (Gerionty)