Mezitím:Všechno, co jste chtěli vědět o životě rappera, ale báli jste se zeptat / Recenze dvojky IdeaFatte

„Neptej se, co bylo mezitím,“ říká Idea v první skladbě nového alba kapely IdeaFatte, my se však přesto do rekapitulace pustíme. A půjdeme ještě dál, a to k jejich předcházejícímu počinu. Když začátkem loňského roku vyšlo 365, bylo zřejmé, že IF navždy změnili podobu české rapové scény. K úspěchu patří nenávist tak jako blbost do neregulovaných internetových diskusí. V této souvislosti si vybavuju koncert na Hip Hop Jamu, kdy se pod pódiem vyskytla skupinka mladých a neklidných, chcete-li blbých a blbějších, jež z dostatečně bezpečné vzdálenosti vykřikovala směrem k IF nějaké zvířecí nesmysly. Jakmile vůbec poprvé zazněla aktuální hymna Nemusíš, když nechceš, zmatencům sklaplo a raději se odklidili pryč. Podobně jako tato skladba působí i celá Mezitím. Druhá deska IF potvrzuje, že úroveň této dvojice se může jen zlepšovat, dokládá, že její kariéra není pouze nafouknutou bublinou, jež nezbytně musí splasknout. Na jedné straně Mezitím nechává padnout čelist, na druhé naopak drží pusu zavřenou.

Jestli to ve dvou jde lépe než ve třech, není tak úplně jisté. Pravdou přesto je, že Mezitím se zdá mnohem celistvější než její předchůdce. Ačkoli má téměř padesát minut, neposlouchám ji než na jeden zátah. Kdyby jen po hudební stránce, jíž má – až na jednu vynikající sekanou výjimku, jíž se zhostil neratovický Kufy – samozřejmě na svědomí Fatte, se jedná o jeden z nejpovedenějších počinů, který u nás vznikl. Bez debat. Nápaditý, barevný rejstřík, cit pro dokonalé vykreslení atmosféry a nesporný hudební talent… Ptáte se mě na nejlepšího tuzemského producenta? Je to sice DJ, ale Fatte. Nepřeháním. Věřím tomu, že když by se rozhodl vydat sólo věc, nehledě na to, kolik by činila její minutáž, byla by zábavnější než každé druhé české hiphopové album. Fatte je muzikant. Mohl se sice víc rozehrát tak, jak to dělá při vystoupeních, ale to už by asi na sebe strhával přílišnou pozornost. Dál pokračovat nebudu. Poslechněte si tvrdost Neminout cíl, Noční směnu s říznými dechy, vykouřený d’n‘b Zion RMX nebo třeba jednoduše nepopsatelnou Nemusíš, když nechceš. To mluví samo za sebe.

Proč je Idea můj oblíbený rapper? Protože má mozek. A pak samozřejmě talent. Talent psát perfektní příběhy, ať už smyšlené, nebo reálné. Zion RMX, předělávka mariánskolázeňských 100°C, je vtipně zpracovaná skladba o vztahu, kterému by se člověk měl raději vyhnout. Stejný jako včera s vokálem Míši Jančíkové vypráví o několika strávených večerech v hospodě, odlehčenou party věc, jež řeší maximálně to, kolik se toho vypilo, a kdo s kým odešel, ale nečekejte. A jestli vás už začaly ty neumělé pokusy o love song otravovat, I s Neusínám sám opět trumfuje a dokazuje, že i to nejprovařenější téma se dá udělat tak, aby to mělo kouzlo, sílu. Neméně silnou polovinou je pak ta, která by se souhrnně dala označit jako „Všechno, co jste chtěli vědět o životě rappera, ale báli jste se zeptat“. Kolikrát jste slyšeli někoho rapovat o své lásce k rapu? Já mockrát, ale nevím o lepším vyznání než Co nemáš, můžeš mít a.k.a. „bez lásky ke sportu, jsem hrál basket“. Za neméně silné pak považujte Nepochopíš a Zranitelný. Život rappera má totiž i své jiné stránky. Že nevíte, o čem je řeč? No jasně, nikdo o nich takhle dřív nemluvil.

Mezitím je vyspělým dílem dospělých, kteří nemají zapotřebí dělat kompromisy, natož kousky, jenž jsou jim cizí nebo se jim rovnou příčí. Mezitím zaujme každého, kdo se nespokojí se současnými infantilními trendy v hip-hopu, a každého, kdo si myslí, že texty nejsou pouze v daném rytmu odříkaná slova bez myšlenky. Jestli Idea chtěl někdy docílit toho, aby IF tvorba zasáhla i lidi, kteří hip-hopem nemusejí nezbytně žít, myslím, že je na správné cestě. A to se netýká pouze jeho textů, ale i tolik zpochybňovaného projevu. Ze všech těch chtěných falešných hlasových poloh je cítit naprostá odlehčenost. Zatímco někteří musejí natáčet alba o tom, jak mají všechno v piči, Píček jednou hlesne, hekne, zazpívá, a je jasno. I Idea ví, že hip-hop není všechno, má na to taky roky, a právě proto vydává tak silné věci, i když se paradoxně točí právě kolem rapu, respektive rapujícího. Mezitím patří do první pětky doposud nejlepších českých hiphopových desek.

Hodnocení: 1

01. Mezitím
02. Neminout cíl feat. The Movement