Michael Jackson k pětadvacátému výročí Thrilleru, dárek pro fanoušky i neznalé / Recenze

Člověku se často nepoštěstí, aby dostal k recenzi něco, co je staršího data než on sám. Má vlastně smysl něco takového (znovu)hodnotit? Pokud jde o Michaela Jacksona, (někdejšího) Krále popu, pak dozajista ano. Má vůbec první vzpomínka na Jacka se vztahuje k roku 1996. Znalí již jistě vědí, že právě tehdy se uskutečnilo dodnes zřejmě nejmegalomanštější koncertní turné k desce HIStory, které mimochodem při své cestě kolem světa započalo právě v Praze. Už si nejsem jistý, zda jsem v Esu viděl záznamy z onoho vystoupení nebo některý z Michaelova mistrovských videoklipů, v každém případě jsem vůbec poprvé chtěl být při tom. A ať už se můj hudební vkus vyvíjel jakýmkoli směrem, Jackson se mimo něj nikdy neocitl, a pokud jde o jeho koncert, šel bych se podívat i dnes, kdy Král byl už dávno sesazen a nebýt jeho soudních procesů ohledně údajného zneužívání dětí, patrně i zapomenut. Nic takového však nemůže potkat jeho nejlepší, dodnes aktuální nahrávky z osmdesátých let, z nichž také pochází jeho nejúspěšnější Thriller, který se i po dvaceti pěti letech od jeho vzniku pyšní titulem nejprodávanějšího alba všech dob.

„Když se Michael Jackson prodával ostošest, lidi mě vynášeli do nebes. Proboha! O co šlo? Já v hudbě žiju od dvanácti, vím, co obnáší, jak se dělá, co na ni platí a co neplatí. Spousta lidí si myslela, že jsme objevili novou planetu, ale my jen stavěli na dosavadních zkušenostech. A vidíte, vyplatilo se nám to,“ vysvětloval před léty producent originálního ThrillerQuincy Jones jeho úspěch. Když v roce 1982 tato v pořadí Jackova šestá deska vyšla, měl už její autor značně pozitivní ohlas s jejím předchůdcem, zlomovým bodem kariéry jménem Off the Wall. S Quincym vsadili na to, že právě letící disco obohatili o esence jiných hudebních stylů. A z trendů vycházející, přesto poté trendy diktující Thriller se nesl v téže duchu, avšak tento přístup dovedl k dokonalosti. Nebo si snad dokážete představit, že by s Village People hráli muzikanti typu metalisty Eddie Van Halena nebo brouka Paula McCartneyho? Thriller se pak stal tolik oblíbeným i díky tomu, že si na něm každý našel to své. Jackson, Jones a jejich vrchní textař i aranžér Rod Temperton věděli, jak zaujmout. Je libo nějaký nářez? Funky Wanna Be Startin’ Somethin’ je vůbec z nejdivočejších záležitostí na desce a Beat It s burácející kytarou virtuosa Van Halena se svou energickou, přímo agresivní povahou o mnoho nezaostává. Je chuť naopak na něco klidného? Balada The Lady In My Life je tu pro vás stejně jako romantická Baby Be Mine.

Co dále udělalo Michaela a jeho tým nesmrtelnými, bylo jejich progresivní zpracování videoklipů, jenž jsou stejně jako v časech jejich vzniku na reedici Thrilleru nazvány The Short Films. Jako vůbec první Afroameričan se díky nim Jackson objevil i na stanici MTV, přičemž nejedna ze současných hvězd vzpomíná na okamžiky vzrušení, které se dostavily poté, co se On na ně díval z obrazovky. A i když se dnes člověk podívá na takový Billie Jean, musí uznat, že se jedná o zajímavé podívání i dnes, kdy s pomocí různých počítačových triků lze vykouzlit, na co si člověk vzpomene. A když už se věnujeme DVD disku, nesmíme zapomenout na památné vystoupení v rámci oslav dvacátých pátých narozenin Michaelovy domovské nahrávací společnosti už od dob Jackson 5. Právě tam je totiž vidět další z mnoha aspektů Králova úspěchu, a tím byla strhující taneční choreografie. Charakteristický klobouk je odhozen vdál, kudrlinky pomyslně učísnuty, kalhoty proklatě vysoko odhalují stříbrné ponožky, které ladí s blýskající se košilí, k tomu ne zrovna cudné pohyby pánví, kouzlení s nohou ve vzduchu a samozřejmě pověstný moonwalk v nejlepším, MJ uměl rozjet show.

Z podoby reedice je patrné, na koho se zaměřuje. Přítomnost pěti remixů, z nichž se o dva postaral will.i.am a po jednom si vzali Akon, Fergie a Kanye West, napovídá, že je deska určena především mladší veřejnosti, která Jacka zná dost možná pouze kvůli soudním excesům, popřípadě kvůli jeho plastickým operacím. Jedna dříve neuveřejněná, byť výborná skladba, plus ani ne půlminutový skit na tom nic nezmění. Buď jak buď, Thriller se mi líbí tak, jak byl natočen před lety. Nedokážu si představit, že jakákoli změna by byla změnou k lepšímu. Z remixů, které de facto remixy nejsou, se mi – překvapivě – nejvíce líbí Akonův Wanna Be Startin’ Somethin‘ 2008, jenž jako jediný nepoužil původního vokálu, zatímco nejhorší má na triku – svou zásluhou – FergieBeat It 2008. Její kolega z BEP will.i.am se ostatně také pohybuje v horší části, Kanye o trochu lepší. Celkové vyznění alba to nepoznamenává ani v dobrém, ani v špatném smyslu. Ať už Jacksonovo avizované další album dopadne jakkoli, Thriller a všechno kolem něj mu už nikdo neodpáře. Že mluvíme o více než legendárním počinu, jsem snad ukázal. Slovy Vincenta Price, can you dig it?

Hodnocení: 1

CD

01. Wanna Be Startin' Somethin'