BPM jsou nadějí pro český hip-hop, jejich Slova mají sílu / Recenze

Stává se to opravdu výjimečně, ale přece jenom se jednou za x let objeví kapela, která pohne ledy. V době, kdy se všeobecná infantilizace šíří rychlostí počtu přidaných „přátel“ na myspace za vteřinu, se dvojice z Liberce rozhodla skoncovat s poměrně jednostranně vyhraněnou prezentací hudebního stylu, který u širší veřejnosti obecně patří k nejvysmívanějším, a to tak, jak by jen málokdo očekával. Ta dvojice si říká BPM, tedy Básníci před mikrofonem, a tvoří ji rappeři Lipo a Paulie. Zatímco druhý jmenovaný si už na scéně stihl udělat renomé svou produkcí, když vyhrál jistý contest s remixem Supercrooo, Lipo sbíral ceny za své básně. Společně pak koncem loňského roku vydali u P.A.Trick Records desku Slova, desku, jakou byste jen těžko hledali. Připadá vám, že se současný hip-hop ubírá jiným směrem, než by měl? Při omílání „pouličního“ tématu se cítíte trapně, na baru zpravidla nesoupeříte s kámoši v tom, kolik a za kolik toho nejvíc vypijete, když dojde na holky v klubu, nemáte si s nimi co říct, a když se všichni kolem vás baví pochybnými dissy, mlčky kroutíte hlavou – nudíte se. Je tohle váš případ? Nejste sami.

Český hip-hop prodělal mnoho drastických změn a ještě jich nepochybně spoustu prodělá. Jestli jsou Slova jednou z nich, to teď těžko můžeme odhadnout. Faktem ale je, že já osobně jsem se dosud nesetkal s kapelou, která by i v tak nepřátelském prostředí, jako jsou internetové diskuse, měla tak velkou podporu. To může znamenat jediné: hip-hop má ještě své tvrdé jádro, které nepřijalo aktuální stupidní party’n‘diss model za svůj a které od tohoto stylu očekávají víc než jen hudbu. BPM sami jsou toho symbolem, přičemž se se směšným stavem věcí vypořádávají na Slovech tou nejlepší možnou cestou – ignorují jej. Namísto toho představují svou vlastní vizi cesty, po které se můžete vydat, způsobu, jak se také dá dělat rap. Svět BPM je podstatně komplikovanější než v případě většiny zástupců scény, svět BPM se neomezuje na prázdné frázování. Deska Lipa a Paulieho nabízí ponurý kus jich samotných, osobní příběhy, které bych zařadil do kategorie těch méně šťastných, ale také jejich fantazie, představy, myšlenky. To všechno samozřejmě v rámci nezbytné formule: „já píšu to, co žiju“.

Nepochybuju o tom, že se najdou tací, kteří jim budou vyčítat pózu, kteří shledají jejich tvorbu nepřirozenou. Přirozeně, Slova nejsou pro každého a pro každou příležitost. I když se to dobře poslouchá před spaním, skutečný požitek z toho nebudete mít jinak než za plné soustředěnosti. Básníci si kladou nárok na vaši pozornost; jejich texty jsou náročnější na pochopení, považovat je však za nějaké útržky, kde je na formu kladen větší důraz než na obsah… zcestné. P a L se hrdě hlásí ke svým idolům (ze všech nejzřetelněji Vladimír Holan), což se projevuje na obsahu textů, nezdráhají se ukázat, že v životě přečetli spoustu knih, že mají jakýsi přehled o výtvarném umění, o klasických filmech, o filozofii, zeměpisu. Je nabíledni, že jim ne všichni budou rozumět. Přitom vlastně nerozebírají nic zvláštního, nic, co by neznal každý z nás – mezilidské vztahy, strasti s láskou, život podle vlastních představ atp. Slova ale zkrátka svým podáním nejsou záležitostí jednoho poslechu, jednoho odpoledne.

Obyčejně patřím, co se hudby týče, ke skeptikům. Zvlášť když takové pokusy o „chytrý“ rap jsem zaznamenal nesčetněkrát, přičemž jen máloco z toho stálo za to. Ono udělat dobrou skladbu s pointou a vybranou jazykovou kulturou dá totiž dost práce a ne každý na ni stačí. S tím BPM problém nemají, taky jako jedni z mála používají sofistikovanější strukturu rýmů, kdy zvládnou víc než jen klasické schéma a a b b. Byť se rapu nevěnují dlouho, rapují slušně, čistě a bez chyb. Vytknout jim snad lze pouze přílišnou emotivnost v některých polohách – někdy to zkrátka dobře nevyzní, jako když Lipo například nehledí na pomlky a jeho „hééj“ je mimo, stejně jako závěr jinak vynikajícího Davida, jakési (ne nutně) autobiografické předlohy, vědomí své vlastní zvláštnosti, chcete-li výjimečnosti. Excelentní výkony naopak předvádí asi v nejpřístupnější, přitom nejsilnější Sonátě, kde se do příjemného beatu se zrychlenými zpěvy vyznává jakoby s odstupem z jedné neudržitelné lásky. Ne jinak si se svým projevem poradil Paulie, jenž kompletně obstaral podklady podle tradičního receptu samplování, v písni Rozmluva, kde se stylizuje do role anděla spásy, rozmlouvajícího s holkou s porcelánovou duší a pořezaným osudem

BPM si dokáží poradit s vytyčenými tématy tak, že u jiných by nutně sklouzla ke klišé. V jejich textech vás slova jako láska, kánon, poezie, život a podobně do rozpaků nepřivedou. B's narozdíl od ostatních mají co říct. Má počáteční opatrnost se nakonec ukázala jako zbytečná. BPM vydali dobrou desku, která samozřejmě není dokonalá, ale v kontextu momentální produkce je na velmi vysoké úrovni a hlavně, je zásadní jako manifestace toho, že to jde i jinak. BPM vydali desku podle svých představ, je na fanoušcích, aby si k ní našli cestu.

01. Madam poezie
02. Jarní květy
03. Za hranou stolu