Futurama zůstala nedostižná i ve svém filmovém zpracování, Bender's Big Score je skvělý film / Recenze

„Good news everyone, we’re back on the air!“ Konečně! I když jsem v to ani nedoufal, popravdě se o to dlouhou dobu ani nezajímal, ale Futurama, podle mého názoru jeden z nejlepších seriálů vůbec, který překračuje své předchůdce – The Simpsons – na celé čáře, se konečně dočkal svého pokračování. Skvělá zpráva, zejména pro ty, kteří viděli všechny série už tolikrát, že jsou s to okamžitě přiřadit jednotlivé hlášky k jistým epizodám. Po zklamání, které pro mě představují zfilmovaní Simpsonovi, jsem byl sice trochu v rozpacích ze zjištění, že další díly vzniknou ve formě celovečerních filmů v rozsahu čtyř DVDček, ale co, Futurama coby seriál mě nezklamala v jediném momentu. A pánové David X. Cohen a Ken Keeler, kteří jsou za první část plánované tetralogie – Futurama: Bender’s Big Score – zodpovědni, naštěstí v tomto schématu pokračují.

Futurama je vynikající satirické dílo, které pojednává o závažných věcech tak dokonale, že vás ani jednou nenapadne, aby tolik netlačili na pilu. Co žeru ze všeho nejvíc je nakonec vytváření paradoxu a na něj navázaný hodnotový relativismus, který je vlastní většině vtipných momentů. Robotický Santa Claus, který vybírá s bazukou mléko a sušenky od hladovějících sirotků, odpadky zachraňující svět, smrt způsobená sexem s amazonkami, roboti obvinění z globálního oteplování nakonec v nouzi nejvyšší jsou jediní schopní pomoci? Není lepšího léku na stereotypní uvažování, vidění světa v černobílém spektru, nic nepoukazuje lépe na nesmyslnost předsudků, dogmatické lpění na zašlých tradicích a zvycích než vyvolání onoho paradoxu, kdy se to obecně špatné v konečném důsledku ukazuje jako to správné (a naopak). Když k tomu navíc připočtete perfektní dabing postav – ty jsou naopak velmi archetypální, zcela podřízené svému charakteru, což působí o to vtipněji v kontrastu se zmiňovaným relativismem -, dostanete skutečně povedený kus, který má tu neuvěřitelnou vlastnost, že osloví prakticky každého. Narozdíl od tohoto odstavce.

Bender’s Big Score navazuje tam, kde skončily seriálové série, respektive dva roky poté, co posádce Planet Express, meziplanetární dodavatelské společnosti, nesvéprávní hlupáci z B(F)OX Network zrušili licenci. Divák neznalý předchozího dění sice může film ocenit, ale pravděpodobně mu podstata spousty vtípků a komických situací unikne. Jeho chyba. Podobně jako autoři filmu ani já nehodlám plýtvat místem na vysvětlování minulosti více, než je skutečně nutné v kontextu filmu. Zároveň předem říkám, že prozradím patrně více, než se od klasické recenze sluší. Pokud jste film ještě neviděli a potrpíte si na překvapení, což jenom doporučuju, určitě už dál nečtěte.

Film kritizuje lidskou naivitu a zároveň vyjadřuje obavy nad možnostmi zneužití moderních technologií. Scammers (Podfukáři) postupně obalamutí veškeré obyvatelstvo Země, včetně prezidenta – hlavy Richarda Nixona -, které však vedené Leelou, zhrzenou z nešťastné lásky, nakonec podnikne protiútok. Dějových linií je přitom hned několik. Vedle počínání Scammers, které spočívá v objevení jednosměrného cestování v čase spojeném s loupením největších pokladů lidstva, jehož se rád zhostí virem nakažený Bender, se zde věnuje milostnému vztahu Leely a Larse, s nímž se seznámí v nemocnici, kde se stará o archivované hlavy, zatímco Hermes čeká po nehodě na opravení svého těla, kvůli čemuž ho soustavně opouští jeho vypočítavá manželka. Pakliže se vám to zdá složité, připravte se na nejhorší. Autoři si nikdy nedělali moc problém s kontinuitou vedenou napříč seriálem, jednou bývalou posádku zabije průjem, podruhé vesmírné včely, ale to není nic ve srovnání s obtížemi spojenými s cestováním v čase, kolem kterého se nakonec celý film točí. Jakmile se spokojíte s tím, že zkrátka autorům jejich myšlenkové pochody obsažené ve filmu uvěříte, to vám mimochodem raději také hned doporučím, vyhnete se problému jakéhosi „logického“ ověřování reality. Víc to rozebírat nehodlám, vydalo by to na podstatně více místa, než na kolik jsem si naplánoval tento článek, a je to koneckonců vedlejší.

Ačkoli mě film pobavil a celkově ho hodnotím velmi vysoko, i tak si stojím za tím, že se některé epizody povedly podstatně lépe. Za největší problém lze přirozeně považovat dobu trvání snímku. Hodina a půl je dost a dost (i když je prošpikována jedním povedeným vtipem za druhým), zvlášť když jste zvyklí na něco málo přes dvacet minut. Z toho důvodu jsem se při prvním zhlédnutí začal nudit asi po hodině, a nebýt úžasného vyvrcholení v podobě objasnění skutečné totožnosti Larse, jediné lásky Leely, jež jako jediná prožívá své nejlepší chvíle života, zatímco ostatní se utápí v moři totální deprese (zase krásný paradox), byl bych z BBS jednoznačně zklamaný. Larsova role však je s to veškerou nespokojenost hodit stranou; dokonce i tu, která vychází z toho, že Zoidbergovi, miláčku publika, bylo dáno tak málo prostoru. K první filmové Futuramě jsem se vrátil ještě několikrát a musím říct, že mě stále dostává, a to snad i čím dál víc. Ve druhé zpívané scénce, kdy Hannukah Zombie, která vyráží společně s dalšími rozdavači darů, se Santou a Kwanzaa Botem, jehož mimochodem namluvil a narapoval Coolio, vytáhne Tie Fightera s Davidovou hvězdou, mě rozesměje pokaždé, kdykoli si na to jen vzpomenu. A když jsem tolikrát zmiňoval paradoxy, nezbývá než zakončit tento článek paradoxem největším, s paradoxem vědeckým, spojeným s cestováním v čase, který však spíše vzbuzuje hrůzu. Pokud má otevřený konec navnadit na další část, účel byl naplněn na sto procent. Jo, a bacha na globální klimatické změny…

Tagy: Futurama, Futurama: Bender's Big Score, recenze, Filip J. Fry, Leela, Lars, Benders, Hermes, Zoidberg, Scammers

Rubrika: Recenze, 12. ledna 2008, Ravenak