Toxique mají nakročeno ke špičce české scény, koncert výtečný/ Reportáž z A2

Pokud patříte k těm, kteří ještě o pražské pětici Toxique neslyšeli, nestyďte se. Ne že by ještě na kontě neměla žádné úspěchy, v letošním roce například předskakovala Monkey Business, coby nadějná kapela z internetu byla vybrána na kompilaci časopisu F:lter, bez alba se však proslavit lze opravdu těžce. To už ale Toxique zřejmě dlouho omezovat nebude. V současnosti mají podepsáno s labelem RGM a svou prvotinu chystají vydat počátkem příštího roku. A možná jim pak klub typu A2 v Brně bude malý. To, co tam totiž ve středu 5. prosince předvedli, je okamžitě řadí k nejlepším kapelám české hudební scény. Není možné, aby jednoho dne nestáli „intoxiqueování“ fanoušci dlouhé řady na jejich koncert před těmi nejlepšími (nejen) českými kluby. Toxique naživo byli senzační. Show každým coulem, úžasná zpěvačka a výborní muzikanti, mimochodem odchovanci proslulé Ježkárny. Na jejich debut jsem tedy opravdu zvědavý.

Ale zpátky ke koncertu. Krátce po půl deváté večer už bylo dění v A2 v plném proudu. Uvnitř narváno, což nepřekvapí, když samotný klub je nevelkého prostoru a ještě k tomu sídlí pod studentskými kolejemi. Stoupnu si akorát tak, abych z boku viděl na zpěvačku Kláru Vytiskovou, což se nakonec ukazuje jako plus, vzhledem k tomu, že je to právě ona, kdo na pódiu dělá show. Veškerá pozornost se tak strhává na ni, a to nejen díky jejímu vynikajícímu, sexy provokativnímu projevu, který bych zaškatulkoval někam mezi Amy Winehouse a Gwen Stefani, ale také kvůli tomu, jakým způsobem komunikuje s publikem, když třeba organizuje soutěž o čokoládu nebo když představuje nadcházející skladby, a rovněž kvůli tomu, jak každé z písní dokáže vtisknout osobitou atmosféru. Vypráví píseň o telefonním hovoru? Pak přece musí být po ruce stylový telefon se sluchátkem. Je třeba napsat dopis? Pak to musí šustit, jak jinak než s pomocí „bordelu z kapes“. A ještě jedna věc, kolik znáte českých zpěvaček, která se kvůli několika desítkám lidí třikrát během vystoupení převleče?

Toxique sami sebe prezentují, podle plakátu, jako retro pop/progressi­ve/soul. To přeloženo do normální řeči znamená, že mají blízko k černé muzice, přičemž se nechávají inspirovat jak klasiky svého žánru, tak aktuálními hvězdami. Abychom se vyhnuli prázdným popisům, vezměme si příklad hned z jejich koncertu. Klasiku dobře reprezentuje zařazení kouzelné písně Fever, jíž proslavila famózní Peggy Lee. Co se týče moderní hudby, Klára se svými nalepenými řasami a protáhlým obličejem nejvíce podobá, snad se i lehce záměrně stylizuje do Amy Winehouse. Aby se slečna necítila dotčena, zdůrazňuju, že obě zpívají skvěle. Klára však přece jen vypadá podstatně lépe. Z těch nejsilnějších momentů bych ještě vybral skladby Honey, která skutečně je hit číslo jedna, a F Business, jež na tom není o moc hůře a právě v jejích jistých pasážích nejlépe pochopíte, proč jsem zmiňoval právě Gwen Stefani. Nezapomenutelná byla jistě i její lekce „repingu“ rozdělená do dvou částí, přičemž v té první jsem, pokud se nepletu, zaslechl i motiv ne nepodobný Still D.R.E. od Dr. Dre a Snoop Dogga.

Vystoupení Toxique, to je hudba s divadlem. Zcela jedinečný zážitek, jaký se vám v Česku dostane jen od málokoho. Přitom v Toxique v žádném případě nehledejte kapelu, která by za netradiční kousky schovávalo to, že neumí hrát. To určitě ne. Minimálně osobnost Jana Lstibůrka, basáka, který se vedle mnoha různých nahrávek podílel i na debutu Navigators, je nezpochybnitelnou zárukou kvality. Nutno dodat, že neméně důležitý post zastávají i dosud nejmenovaní členové kapely – bubeník Roman Vícha, kytarista Patrik Hlavenka a zvláště pak Vilda Béres, bez něhož to zkrátka, jak se ukázalo závěrem koncertu, nejde. Pro vysvětlení, v předposlední skladbě zůstali sami na pódiu Klára společně s Romanem, aby se zpěvačka předvedla i za klávesami. Toxique skončili v A2 asi deset minut před desátou s tím, že už nemají žádné písničky, a tak nemůžou hrát. Ostatně, skončit se má v nejlepším, nebo snad ne? Ve dveřích se ještě stihnu málem srazit s Mikulášem, Čertem a Andělem a už klub definitivně opouštím. Podle Toxique Myspace se jednalo o jeden z jejich posledních koncertů v tomto roce. Doporučuju si počkat a nejdříve v únoru některý z příštích navštívit. Třeba hned křest jejich desky 12. února v Lucerna Music Baru. Určitě to bude stát za to!

Fotky očekávejte brzy na stránkách Alterny.

Tagy: Toxique, Klára Vytisková, Jan Lstibůrek, A2, Brno, F* Business, Honey, Peggy Lee, Fever, Amy Winehouse,

Rubrika: Reporty a fotky, 10. prosince 2007, Ravenak