50 Cent zatím s nejslabším kouskem, chybí hity! / Recenze desky Curtis

Takže Fiddy prohrál. V pomyslné největší bitvě současného hip-hopu obsadil druhé, v tomto případě poslední místo. A zatímco se Kanye může plně soustředit na to, aby se ve velkém stylu urážel a všem dával najevo, že se nespokojí jen tak s něčím, 50 Cent dementuje veškerá svá dřívější prohlášení o konci své sólo kariéry a vyráží na očekávané turné, během něhož navštíví v listopadu i naši zemi. Nikdo nepochybuje, že 50 zajede své největší hity z předchozích alb Get Rich or Die Tryin‘ a The Massacre, ale pokud zahraje (a on samozřejmě zahraje, protože kvůli tomu se sem vydal) něco z jeho aktuálního Curtise, nic strašného se nestane. Tahle deska totiž není zas tak úplně špatná, jak vám ostatní chtějí namluvit. 50 vydal nejhorší desku své dosavadní kariéry. Graduation nepřekonala, to v žádném případě, v žádném ohledu ani v žádném směru, ale pořád lze najít silnější místa.

Shrňme si fakta. 50 Cent je hora svalů z posilovny, rapper s „jedinečným“ přízvukem, údajně následek střelného zranění, který vám stále vypráví historky o zbraních, courách, drogách, násilí atp., bývalý dealer drog, který pochopil, že daleko více peněz vydělá v hudebním průmyslu, a v neposlední řadě schopný podnikatel a hlavní gorila G-Unit. Jedním slovem výborný stroj na peníze, jaký v kritické fázi se nacházející hudební průmysl potřebuje. Až se s tím morálně smíříte, můžete pokračovat. Na druhou stranu jemu podobných se v USA nacházejí tisíce. A aby 50 vydělával miliony, musel přece jen něčím vyčnívat. Těžko by se za něj jinak postavily autority jako Jam Master Jay, Eminem nebo Dr. Dre. Fiddy dělal jednoduché, dost prvoplánové hity, které ale dokázaly zabodovat a hrály se v každém klubu po celém světě. Nicméně, s přibývajícími miliony na kontu jako by ztrácel na síle. Ono vám asi těžko někdo uvěří příběhy z ulice, na které se objevíte, pouze když nastupujete do svého vozu Rolls-Royce Phantom, abyste se vydali na obchodní schůzku, při níž podepíšete kontrakt za několik desítek milionů.

Sám 50 Cent cítil, že začíná ztrácet na kredibilitě, a tak dlouho dopředu ohlašoval, že se Curtis navrátí k duchu (a ke kvalitám) slavného debutu Get Rich or Die Tryin’, jenž byl jistými magazíny označen za klasiku pár dní po vydání. A zatímco tenhle počin se prodával ve velkém jako celek, The Massacre drželo několik klubových hitů, Curtis ztratil na všech frontách. Silné singly zkrátka nemá. V tomto směru nejčastěji skloňovaná věc I Get Money sice skutečně patří k tomu nejlepšímu, co se na Curtisovi nachází, nic to ale nemění na tom, že se to skladbám typu In Da Club nebo Candy Shop nevyrovná a že mě nechává klidným Zpravidla vytýkané špatné beaty je nutno brát s rezervou. Je pravda, že sázka na neznámé tváře, jež se snaží napodobit uznávanou práci slavnějších kolegů, se nevyvedla, ale jen stěží se dá o Timbalandovi (a Danjaovi), který je zrovna na vrcholu, tvrdit, že by jeho (jejich) podklad k Ayo TechnologyJustinem Timberlakem patřil k nezajímavému průměru. Stejně tak Follow My Lead s jiným zpěvákem číslo jedna na mikrofonu, s mým oblíbeným Robinem Thickem, nemůžu považovat za podprůměrný. Fiddyho romantická poloha asi také všem nesedne, ale pořád je to jedna z nejlepších věcí.

Nejen s beaty, ale i s texty je trochu problém. Jednoduše jsou vyčpělé – zcela pochopitelně. No, pokud hledáte „starého“ Centa, asi vás nejvíce zaujmou Come & Go anebo Touch the Sky. Mary J. Blige se blýskla ve velmi slušné All of Me, úvodní skladba My Gun Go Off s temným beatem postaveným na elektrické kytaře mě baví asi po konec první sloky. Tím by výčet toho zajímavého skončil. Pokud má album jako celek něco společného, pak je to táhnoucí se nuda. Na internetu to kdosi dobře popsal, když řekl, že zatímco Kanye jde stále dopředu, 50 se zastavil na místě. A skutečně, při poslechu Curtise se člověk neubrání pocitu, že tohle všechno už slyšel, a to v tom lepším případě. Taková I’ll Still Kill s mučícím Akonem je vysloveně odpudivá a její poslech bych nejprve doporučoval konzultovat s lékařem. Fiddy by měl vsadit na víc prověřených jmen a uvědomit si, že jeho úloha v hudebním průmyslu je dnes jasná: Dělat chytlavé party věci a nepokoušet se o nic jiného. Na příští rok ohlášená Before I Self Destruct rozhodne. Na své peníze čekají zástupy dalších, neokoukaných.

02. My Gun Go Off
03. Man Down (Censored)
04. I'll Still Kill feat. Akon