Kanye West stále v lepší formě, Graduation vede na plné čáře! / Recenze desky 11. září

Ať už vnímáte pomyslný souboj o největší počet prodaných alb jedněch z nejoblíbenějších zámořských rapperů jako bitvu uvědomělých názorů s vyčpělou gangsta parodií, nebo jako povedený marketingový tah, jehož cílem není nic jiného než zvýšit prodej na obou stranách, dnes už se ví jistě, kdo ho z dvojice Kanye West – 50 Cent vyhrál. Fiddy sice různě fabuluje a zpochybňuje stávající výsledek, podle něhož by měl definitivně zabalit svou kariéru sólového umělce a přestat vydávat alba se stále matnějšími vzpomínkami na jeho pouliční éru, nicméně čísla nelžou: Fanoušci dali přednost Westově třetí desce Graduation. A protože věřím, že si dnes lidé nekupují hudbu ani tak z přesvědčení jako spíše podle vkusu, nezbývá mi nic jiného než se pokusit o vysvětlení, proč zrovna Westovi se povedlo zvítězit. Graduation je bomba, dost možná lépe načasovaná než jeho předcházející počiny.

„Nejlepší rapper, který neumí rapovat“, možná trochu moc silné přízvisko pro člověka, který jako jeden z mála dokáže skomírajícímu hudebnímu průmyslu vydělat, přesto je fakt, že Kanye West je rozhodně lepší producent než rapper. Na svém posledním kousku se sice znatelně zlepšil, i když skladby jako I Wonder odhalí jeho limity. Pomalý rytmus mu občas nesedne. Avšak nejsou to jen povedené, na zrychlených vokálních samplech postavené beaty, jenž mimochodem tentokrát byly obohaceny o kouzlo syntetizátorů, které stojí za Westovým úspěchem. Kanyeho lidi milují kvůli jeho textům (ať už vlastním, nebo koupeným), v nichž neomílá už tolik ohrané gangsta téma, jež s přibývajícími miliony na kontě přirozeně ztrácí na atraktivitě, ale mluví o věcech, k nimž mají lidé blíž. Byť sám je pěkně sebestřetný a arogantní, umí být i dostatečně ironický, vtipný, rozumný, snad i angažovaný, aby ho celá Amerika zbožňovala.

Graduation zastihla Westa patrně v nejlepší formě. Tolik hitů na jedné desce ještě neměl a jen díky nim mu odpustíte i jinak zásadní přehmaty, jako je například zbytečný a navíc strašný Lil Wayne v celkem slušné Barry Bonds nebo Drunk And Hot Girls s hostujícím Mos Defem, který, ač podává zvláště výborný výkon a jeho zpěv jednoznačně patří k tomu nejlepšímu na této celebritami nabité desce, nepříjemně táhnoucí se instrumentálku nezachrání, ani kdyby Kanye po celou dobu mlčel. Naopak perfektními záležitostmi jsou třeba Champion s vysamplovanou skupinou Steely Dan a s pěknou hláškou Lauryn Hill said her heart was in Zion, I wish her heart still was in rhymin', singlovka Stronger, kde si zase hlavní motiv vypůjčil od francouzských Daft Punk, Good Life s vycházející R&B (nebo snad raději Crunk&B?) hvězdou jménem T-Pain a Timbalandem u bicích, Flashing LightsDwelem a pro mě asi nejlepší skladba celého alba Everything I AmDJem Premierem na gramofonu – "Cause everything I'm not made me everything I am“.

A s výčtem toho, co se povedlo, bych mohl pokračovat dál. The Glory vás i přes Louis Vuitton reklamu, která posluchače pronásleduje po celém albu, nemůže nepohltit, když si potrpíte na „Jackson 5“ zpěv a jste fanoušky A Tribe Called Quest. HomecomingChrisem Martinem z Cold Play a odkazem tentokrát na Commonovu hymnu I Used To Love H.E.R., s jejímž autorem Westa spojuje samozřejmě rodné Chicago, nakonec taky nezní špatně, i když v tak silné konkurenci jí trochu dělá problém se udržet. Vyjmenoval jsem prakticky vše, co se na Graduation nachází. Každá stopa by stála za podrobné rozebrání, nicméně o to v recenzi přece nejde. Graduation je nabitá hity (vedle těch několika nepovedených), přesto působí dobře i jako celek.

Kanye West dal do kupy výbornou desku. Opět o kus dál se nacházející beaty s texty bohatými na vtipné a trefné hlášky pojednávající oproti minulým kouskům o jeho dnešním životě – „jo, toho, kde maj obyčejný holky hezčí zadky než modelky“ -, dělají tuhle desku jednou z nejlepších, které lze v současném světě populární hudby najít. Kanye umí být tím nápaditým klukem od vás ze sousedství se stejnými problémy, jaké běžně řešíte, zároveň si však pevně drží svůj status celebrity, o níž se mluví v každém holičství. Tak trochu lidský, tak trochu nedostupný, to je Kanye West, pro někoho nerevoluční, přesto i napotřetí úspěšně bodující. Kdybych měl hodnocení postavit na základě procent, asi bych musel být o dost přísnější. Nemůžu si ale pomoct. Graduation překonala veškerá má očekávání. Že by se blížil konec zase jedné hiphopové éry?

01. Good Morning (Intro)
02. Champion
03. Stronger