Zklamání! Debut LA4 není nic než další český průměr, proč? / Recenze Panoptika je konečně tady!

Někdy je lepší počkat. Dvakrát měřit, pořádně si všechno promyslet, utříbit myšlenky, udělat si zkrátka jasno. S recenzí debutového alba LA4 se to mělo ale trochu jinak. Na rovinu se přiznávám, že jsem ji pozdržel. Možná zbytečně. Troufám si tvrdit, že momentálně mi už k ohodnocení jednoho cédéčka stačí jeho jeden poslech v teple svého pokojíčku. Nevím proč, ale čím častěji něco poslouchám, tím víc jsem schopen odpouštět, něco přejít nebo se tomu jen smát. Asi je to o zvyku. V každém případě, dost dlouho trvalo, než se mi tahle deska vůbec dostala pod ruku. To k vysvětlení, proč se recenze Panoptika objevuje teprve nyní. Pevně doufám, že to bylo vůbec nejdelší zpoždění, kterého jste se na našem webu mohli dočkat. Ale už k věci…

Jeden z tracků na Panoptiku se jmenuje Další otázky? a odkazuje tak na oblíbený Laforův sólo track z první desky Indy&Wich. Já otázek mám spoustu. Proč po pěti letech čekání vypadá Panoptikum, jako by bylo celé kompletně napsáno a nahráno během dvou týdnů? Proč, když počítáme jen plnohodnotné skladby, má LA4 kluk více hostovaček než svých samotných zářezů? Proč člověk, který chce vrátit rap na ulici, hledá raději backstage a proč si rapper, který odchází z klubu, když hraje 50 Cent, nechává dělat beaty od DJů, kteří se několik let zpět chlubili, že si Fiddyho koupili hned dvakrát a bez problému ho hrají na každé party? Panoptikum je deska paradoxů uspěchaného herce, jenž se snaží z vedlejší role dostat do té hlavní, ale nějak mu to nejde.

A to zamrzí. Zamrzí to nás všechny, kteří jsme vkládali naděje do někoho, kdo by mohl konečně něco na poli českého hip-hopu změnit. To, co ale k nám z Kačáku přišlo, není nic než špatný pokus, jenž nemusel, nebo neměl přijít. Když jsem konečně pochopil, že dlouho očekávaný počin oblíbeného MCho je definitivně tady, bál jsem se konečného výsledku. A ukazuje se, že ne úplně zbytečně. Že by LA neměl na to, aby udělal celou desku? Tomu nevěřím, i když teď je jasné, že mu mnohem víc sluší post toho třetího, který okoření již předem daný materiál. Přemýšlím, o čem ta deska vlastně je a co má někomu říct. Když pominu totální úlet a mou noční můru Gyzmo vs. X-KmenVladimirem 518 a několik dalších tématických tracků, vše se točí kolem jednoho, anebo to tak alespoň vypadá: Hip-hop je na tom špatně, je třeba ho napravit. No, takhle teda ne.

Ale abych se také zmínil o světlých bodech, které ve mně ještě drží malou dušičku naděje, že to třeba příště vyjde. Panoptikum je skladba, která kdyby k sobě dala na zadní stranu nějakou skladbu typu Je tu backstage?Vecem a Markem na beatu, který si zde vystřihl jeden z nejlepších beatů celé desky (Ne, že by je začal dělat jinak, ale když přispěje dvěma podklady na desku, vyzní to lépe, chci říct dobře. Jeho instro má atmosféru, jíž postrádá celé LP), pak by to byla zaručeně úspěšná volba a sklidila by podle toho příznivé hodnocení. Takhle se ale jedná o nevyvážený kus, jemuž – bohužel pro autora – předcházela pověst, jež se nenaplnila. Pokud tohle má být deska z ulice, o ulici, o životě nebo co já vím, pak asi na jiné planetě.

Co se hostů týče, místy katastrofa, místy průměr, místy velmi povedené, Zvlášť mě baví James Cole v „stojí za mnou fellaz, kerý milujou rap“ Mánii a part Pio Squad ve skladbě Všechno zlý je k něčemu dobrý, která se sem díky podivnému bongo beatu DJe Enemyho vůbec nehodí, ale sama o sobě není vůbec špatná. I když zrovna Laforovu účast bych i oželel. Z podkladů mě pak ještě dostává Outro, za které si Marko zaslouží pochvalu. S ostatníma instrumentálka se to má tak, že i zde se opět nachází lepší a horší kousky, přičemž Wich dodal slušné temnější beaty (V terénu je super, Trafikovy skreče numero uno), zatímco Mike Trafik se postaral o „party“ věci. Ale jo, jde to. Tady není ten problém.

Taky vám připadá, že z toho, co dnes vychází, jen máloco dokáže oslovit a zaujmout? Kde jsou ty časy, kdy všichni znali každou novou pecku, která kdy vylezla? To není lidmi, dobou ani posunem, to je současnou produkcí, nemyslím teď instrumentálky. Všechno to tak nějak splývá, spadá do průměru a působí nevýrazně. Asi jako tahle deska, která – ač vlastní pár slibných momentů – celkově nevytrhne. Škoda. Líbí se mi LA rap, mám rád jeho hlas, flow, i když musím říct, že místy jsem měl co dělat, abych mu rozuměl, o čem to vlastně mluví. Snad se to příště vydaří, musí. Nikdo nový nepřijde, tomu bohužel moc nevěřím.

Hodnocení: 3–

02. Panoptikum
03. Hurikán + PSH