Brno je zpátky ve hře! Tafrob to solí s vtipem a natočil výborné album / Recenze Není co ztratit

Český hip-hop si rozhodně na obvyklou letní okurkovou sezónu nemůže stěžovat. Koná se jedna velká akce za druhou, denně se objeví zajímavá novinka o tom, že někdo něco chystá, a dokonce se někteří rozhodli, že právě v tomto období, které prodeji moc nepřeje, vydají navzdory všem okolnostem svou desku. Když se navíc jedná o debut, je to opravdu sázka na nejistotu. Tafrob hrál vabank a vyhrál. Jeho první album Není co ztratit překvapivě jde dobře na odbyt a vypadá to, že se brzy zařadí do desítky nejprodávanějších českých hiphopových počinů. A to zvláště dnes, kdy si originál kupuje jen málokdo a nebýt z Prahy je stále velkou překážkou, skutečně něco znamená. Fanoušci se i bez nijak závratné mediální kampaně vyjádřili celkem jasně. Tafrob dosáhl jednoho z nejcennějších úspěchů na české scéně, vydal desku, která jednoznačně patří do mého žebříčku nejlepších desek českého hip-hopu od jeho počátku. Není co ztratit – album roku. Na rozdíl od Pavla si něco takového tvrdit nedovolím. Přece jen máme teprve srpen a ještě může kdokoli vydat něco lepšího, popřípadě by jeho kus minimálně soupeřil s rovněž debutovým albem 365 kapely IdeaFatte. No, zanechme podobných úvah, na to je ještě čas, a přejděme k tomu podstatnému.

Není co ztratit je dalším počinem ze stáje Blind Deaf, tím pádem je více než jasné, že za většinou podkladů stojí pan majitel DTonate. Ten tradičně odvedl dobrou práci (nepsal jsem to už?) a i když je třeba taková Musíš si to ošéfovat s hostující Mojí rečí na mě už příliš, je to právě on, kdo stojí za kvalitami této desky. To, co výborně fungovalo na kompilaci Blind Deaf Sampler, se zde jen potvrzuje. Decklovy beaty Tafrobovi sedí jako já teď na židli a pokud vás úplně nechytnou battle rýmy, leccos dokážou zachránit. Taková Knockout s vysamplovaným orientálním vokálem je toho příznačným příkladem. Skvělý sampl má rovněž pomalejší Chtěl jsem mít.., který tak dokonale vystihuje atmosféru celého tracku a posunuje ho o level výš. Možná jen Stíny bych nechal v původní verzi. Remix sice působí daleko propracovaněji, ale zrovna v tomhle případě by nebyla jistá syrovost na škodu. Šéfovy beaty od ostatních, za nimiž stojí DJ Wich, DJ Opia, Dysmusax a Dup X, bezpečně rozlišíte, nicméně nelze říct, že by je nějak výrazně převyšovaly. Naopak, vzájemně se doplňují a přesně zapadají do mozaiky produkce celé desky.

S povedenými instrumentálkami se tak trochu počítalo, bylo tak jasné, že hodnocení Není co ztratit se bude odvíjet především od hlavního protagonisty. Taf byl, je a bude battle rapper. Nic víc jsem od něj nečekal, a třebaže se pouští i do osobních témat jako v love songu Dám Ti co budeš chtít (Those Simple Things Can Work) se zpěvačkou Pawlee nebo ve velmi intimní Chtěl jsem mít.., ve které to dává sežrat svým nezodpovědným – a to je ještě slabé slovo – rodičům, záběrem témat nepřekvapí. Co ale pro něj hraje, je jejich zpracování. Tafrob Děvko ukazuje úctyhodnou slovní zásobu, i když se to pod množstvím nadávek nemusí na první pohled zdát, má velmi živou a bohatou fantazii a umí poskládat příběh, v němž skloubí veškerá klišé tak, že nepostrádají vtip. Bude vás to bavit, o to jde. Nemusíte mu všechno věřit, vždyť to ani není třeba. Nezáleží na tom, že asi nikdy nikoho neunesl, nezabil nebo neskončil pod tlakem jak Bow Wave. Důležité je, že si to umí představit a vám to stylově zprostředkovat.

Z toho důvodu taky nevytýkám umístění jen pár stop se od sebe se nacházejících skladeb, které spolu vzájemně nevycházejí. Patrně jen u Tafyho mi bude jedno, že v jednu chvíli vyznává lásku své ženě, zatímco pak bude s Jay Dieselem, jenž mimochodem jede velmi dobře, dávat Striprep. Až na papírově nejsilnější Musíš si to ošéfovat a Konec hry (Nevíš jak je těžký pt. 2)Kaidžasem, u níž spíš nevím, co si vlastně myslet, nemám co vytknout. Pokud chcete dobrou battle desku s něčím navíc, pak vám Tafrob splní vaše tajné přání. Čekali jsme dlouho, ale stálo to za to. Fanoušci už vědí. Doufejme, že i kritika si ho všimne a snad pro jednou vypustí tolik trapné odsuzování všeho, co není z Prahy. Nic si nenalhávejme, tohle bohužel skutečně funguje. Kdyby to tak nebylo, pak jsou IlluzionistsAkou, kterým Taf nechal celou skladbu DJ Is Not a Jukebox, nejlepší DJskou crew v České republice a hrajou co dva dny na jiné akci. Není co ztratit, Tafrob to ví a bude zkrátka muset víc makat, i když s tím, co pustil ven, už má své místo na předních příčkách jisté. Opakuju, jedna z nejlepších desek tohoto roku!

1. Intro (prod. Doppel Skoops)
2. Tady jsem (prod. Dysmusax)
3. Není co ztratit (prod. DTonate)