Prince jde po fanoušcích, hraje mu to ale stále dobře / Recenze desky Planet Earth

Princeovi se podařila skutečně velkolepá věc. Během posledních let je o něm slyšet více než kdy jindy a jak je vidět, nápady na znovudobytí hitparád mu nechybí. Své úsilí zároveň spojil s těžkým bojem proti hudebnímu průmyslu, a tak se mu dostává pozornosti i na webech, kde by to nikdo příliš nečekal, přičemž se objevují tu více, tu méně podložené informace a spekulace o jeho krocích. Samozřejmě, nemám na mysli ani tak jeho působení ve vlastním klubu 3121 v Las Vegas, magické vystoupení na Super Bowlu nebo jeho prakticky vyprodané koncertní turné v hlavním městě Velké Británie, jako spíše dění kolem nové desky pojmenované Planet Earth.

Jak asi víte, ta vyšla jako vůbec poprvé coby příloha nedělního vydání britských novin Daily Mail, čímž se originální cestou dostala k lidem, kteří by se patrně k Princeově tvorbě vůbec nedostali. Výborný marketingový tah zděsil vydavatelské společnosti a otevřel novou cestu způsobu dostání muziky k lidem levnějším způsobem, což v situaci, kdy prodeje cédéček dramaticky klesají, není nic, čemu bychom se měli v jejich případě divit. Pojďme se ale raději podívat na to, jak aktuální počin vůbec vypadá. To totiž jde teď bohužel trochu stranou.

Prince je zpátky. Ne že by někdy úplně zmizel, ale jistě se o něm více mluví. Buď se smíříte s tím, že už zkrátka není tam kde v osmdesátých letech a přistoupíte na jeho nynější muziku, anebo budete opěvovat jeho staré věci s tím, že sám sebe už nikdy nepřekoná. Pakliže jste příznivci druhé varianty, dovolil bych si poukázat na jeden zásadní fakt. Třebaže Prince možná vytvořil to nejlepší před více než dvaceti lety, jeho hudba toho z původní dokonalosti zas tak moc nepostrádá, a to zvláště pokud ji porovnáme se současnými produkty hudebního průmyslu. Z této konfrontace ve většině případů vyjde vítězně náš člověk. Planet Earth je toho typickým příkladem. I když se lze pozastavit nad přílišnou stylovou rozličností jednotlivých písní, jíž někteří vysvětlují snahu získat si pokud možno co nejširší fanouškovskou základnu, po několika posleších bezpečně nabudete dojmu, že ani tentokrát Prince nevkročil vedle.

Oproti poslední desce se skutečně jedná o kytarovou záležitost, jak tvrdily některé předběžné ohlasy, nicméně nechybí ani odkazy na předchozí věci. Jedna z nejlepších věcí, rapovaná Mr. Goodnight, ukáže, proč se 3121 stala nejprodávanější americkou deskou. Prince stále umí udělat geniální kousky. Nejvíce Planet Earth ubírá skutečnost, že až na výjimky, např. taková Chelsea Rodgers s reggae kytarou, na ní nenajdeme výraznější hity, které by zaujaly na první poslech. Skladby jako The One You Wanna See nebo první singl Guitar k tomu sice nemají daleko, ale pořád to ještě není ono.

Přemýšlím, jakým způsobem mám vlastně tohle album hodnotit. Mám brát v potaz Princeovy schopnosti a věřit, že by se mohl daleko víc předvést, anebo mám vzpomenout na hudbu, která ke mně dennodenně proudí a okamžitě ho po poslechu této desky vychválit do nebes? Asi zůstanu někde uprostřed, i když mou slabost pro tohoto génia mohu jen těžko zastírat. Planet Earth představuje pestrou směsici skladeb, které se jednou podívají tam, podruhé jinam, potřetí zpátky, počtvrté dopředu, popáté… Jednou to zní víc rockově, jako například Guitar, jindy jazzově, to piáno v Somewhere Here on Earth je úžasné, taky funkově, o chytlavé Chelsea Rodgers již byla řeč, pak taky podobně jako dnešní R&B produkce, tedy Future Baby Mama, někdy jako všechno dohromady a někdy jako nikdy nic předtím.

Výborné muzikantské výkony snad také nemá cenu zdůrazňovat, ačkoliv je pravda, že Prince opět vsadil spíše na přístupnost než na technické orgie v podobě urputných sól. Jestli se mu v širším měřítku podaří uspět, to teprve ukáže čas. Nicméně již teď je jisté, že nemáme co dočinění s ničím, co ne nedejbože nestálo za poslech. Věřím, že se Prince pro příště vytáhne ne jen s kolekcí deseti povedených skladeb, ale že se mu konečně podaří vrátit tam, kam on a jemu podobní patří – na přední příčky hitparád, se silným albem bez jediné chyby. Taková dávka talentu, šikovnosti a snahy se jen tak nevidí. Planet Earth sice asi opět nezaboduje tak, jak by si autor představoval, slušně nakročeno ale má. S další deskou už ale musí bezpodmínečně zabodovat.

01. Planet Earth
02. Guitar
03. Somewhere Here on Earth