Potvrzeno! Multikulturalismus může fungovat / Recenze alba Unity od United Flavour

Dlouho dopředu avizované, ještě déle plánované a pravděpodobně nejdéle očekávané album, takto lze shrnout dobu čekání na první počin multižánrové kapely United Flavour z Prahy. Míšení různých kultur, hudebních vlivů a stylů dalo v roce 2004 vzniknout formaci, která dosud neměla obdoby, a to ať už mluvíme o současně znějící tvorbě, která by s trochou nadsázky snesla srovnávání v mezinárodním měřítku, anebo o stupni oblíbenosti, jíž se jí podařilo získat.

United Flavour, to je pět osobností z několika zemí, to je kapela, během jejíhož koncertu jsem poprvé uvěřil, že podobná muzikantská tělesa mají v naší zemi šanci na úspěch. A skutečně, první demonahrávka obdržela kladná hodnocení prakticky od každého, kdo se s ní setkal, živá vystoupení nahnala k UF fanoušky, kteří tu více, tu méně trpělivě očekávali nadcházející debut. Dlouho se nedělo nic, teď už je ale jasné, že Česko pokročilo zase o jeden krok dopředu, teda na západ.

Unity představuje směsici nádechu slunného reggae, hypnotizujících dancehallových rytmů a španělského temperamentu, čili základ samotné skupiny, jíž výjimečnou mimo jiné dělá právě obsazení, kde se spolu potkává Afričan s Evropanem, Španělka se Slovákem, pohled s pohledem, názor s názorem. To všechno bez konfliktu, alespoň určitě toho muzikantského. Další rozměr, snad by se slušelo říci rozměry, dávají spřátelení hosté, které k prvnímu nánosu přidají kus hip-hopu, R&B a karibského toastingu.

Míchání zde probíhá v každém okamžiku jednotlivých skladeb, i když přece jen můžeme tu považovat za více hiphopovou, tu za více latinskoamerickou a tam tu za více reggae. I když ne, že by na tom záleželo. Deska obsahuje řadu hitů, z nichž některé budou známy coby klasiky z dema jako například patrně největší bomba Revolution, jíž z těch novějších může konkurovat svým energickým nábojem třeba taková Que No. V případě pomalejších písní pak jednoznačně u mě vede částečně francouzsky zpívaná Le Petit anebo Memories of You. Texty se pak rovněž nesou v duchu spojování, tedy v duchu lásky, míru, tolerance. Nechybí ani aktivismus, snaha lidi poučit, změnit.

Problém však nastává, už když se podíváte na zadní obal desky. Nechtěl jsem předčasně vynášet soudy, ale něco mi našeptávalo, že to zkrátka nemůže vyjít. Ne v době, kdy existuje silná konkurence, která díky moderním technologiím bude patrně ještě více vzrůstat, ne v době, kdy se ve všem musíme pokoušet o naprostou dokonalost ve všem, co děláme. Jedna věta, Unity je zbytečně moc dlouhá, táhnoucí se, nabízející toho až příliš. Dvaadvacet stop, i když nich jsou čtyři intro nebo skity, je zkrátka moc. Svižný začátek, vyklidněný konec a mezitím dlouhé něco, které samozřejmě nezní špatně, ale už z principu nemůže potěšit každého.

Až si budu nahrávat album do přehrávače, vyhodím pět šest skladeb a objeví se výborný kus, jenž budu moci poslouchat od rána do večera. V podobě Unity pak nemohu vyloučit, že se budu v jistých místech nudit a přepínat, přičemž se bude jednat o pomalejší songy. Zpěvačce Carmen sedí rychlé tempo, ne že by se při zpomalení ztratilo něco z jejích kvalit, zpívá skutečně dobře, slušně se umí zorientovat v různých polohách, ale zkrátka nedisponuje hlasem, který by vás upoutal a omráčil.

Multikulturalismus tedy může fungovat, ale všeho moc škodí. Ono i integrace Evropy je založena na heslu „Jednotná v rozmanitosti“, přičemž co se Unity týče, zde není problém ani tak v míře, jako spíše ve množství. Poslech desky není to samé jako koncert, kdy vám je při tanci jedno, kolik se toho hraje, respektive, pokud vás to baví, chcete ještě víc. Tady ale asi tanec nebude to hlavní, zatímco na zábavě v každém smyslu by to ztrácet také nemělo. Přes velký potenciál, několik výborných hitů a výborný zvuk se v celkovém pohledu jedná o příliš přeplněnou, rozvláčnou desku, na které si sice každý může něco najít, ale sama o sobě je její hodnota nižší. Což je škoda, protože jde jen o technický problém.

Hodnocení: 3+

P.S. Pokud si CD zakoupíte, najdete v bookletu vytlačený kód, který vám umožní získat prostřednictvím oficiálních stránek UF tři extra bonusy, které se na desku nevlezly.

01. The Message