O.S.T.R. - Jazz W Wolnych Chwilach / recenze

Je to už nějaký ten pátek, co jsem poprvé zaslechl jméno O.S.T.R., v té době to pro mě bylo jenom další jméno z nepřeberné škály jmen polských hiphopových umělců. Jak už to tak dneska bývá, jeho první věc jsem si stáhl někde z netu a po poslechu přišel příjemný údiv. Tenhle styl muziky se mi ultra rychle dostal pod kůži, perfektní rap, luxusní produkce, téma, zábavná flow, jediný exemplář na polské scéně. Ano stejně jako pro mnoho jiných příznivců polského hiphopu, se OSTRý stal i pro mě stár číslo jedna. Začal jsem se o něj a jeho um zajímat víc, začal jsem shánět desky, klipy, fyčuringy, etc. Tenhle člověk, dle mého geniální producent, rapper a pro mnohé snad i virtuóz, vydal celkem tři alba, tři singly a jeden freestyle mixtape, všechno na Asfalt Rec. Spolupracoval na spoustě kompilaček a natočil taky pár pěkných videoklipů. Dvě první alba, na mě zapůsobili tak, že první Masz to jak w banku z dva tisíce prvního roku je stále mé nejoblíbenější polské album, stejně tak je to s albem Tabasko z roku následujícího. Mno a jak to tak vypadá, album s číslem třetí dopadne podobně. Prostě další třešnička na dortu polského hiphopu. Album se jmenuje Jazz W Wolnych Chwilach a je rozděleno na 2 cd. Všech 42 treků produkoval a narapoval sám mistr. Album vyšlo loni, takže recenze nebude, až tak freš, ale čas nemá v tomhle případě na kvalitu, vůbec žádný vliv. Jak už z názvu desky vyplívá, OSTRý se vydal cestou jazzových samplů a opravdu se mu to povedlo. První placka obsahuje 20 songů a hned první Jazz Nocnym Rytmem je důkazem toho, jak mocná je OSTRého produkce, 282 sekund lahodných samplů, přechází z příjemně pomalého, do až téměř drumandbassového tempa. Další výrazná věc prvního cédéčka, je pecka Poczatek, ke kterému byl natočen i videoklip http://www.metancity.com?… , chytlavý rap, člověka nutí vlnit se do rytmu hudby a přichází touha slyšet další věc. Psát o každé pecce zvlášť by bylo nesmírně obtížné a myslím si zbytečné, hudba je věc individuální a je na každém z Vás, jak se mu bude ta, či ona věc líbit. Snad jen pár tipů: Problemy, Nie Lubie Poniedzialkow, Z-Lodzi-Eje, Czlowiek Z Przyszlosci. Za zmínku rozhodně také stojí poslední vál prvního cd, který nese název, jako samotné album – Jazz w wolnych chwilach (Ziom odpocznij). V téhle věci je slyšet výrazný saxík, který se perfektně hodí k celkovému tématu pecky. A to už vyměňuji v přehrávači CD1 za CD s označením 2. To obsahuje oproti prvnímu dva songy navrch. Asi nejvíc mě dostala pecka Gangsterskie Opowiesci, ve které se OSTRý, humorem sobě vlastním, vysmívá polským gangsterským raperům. Hodně příjemné věci jsou také třeba Mowisz …, Nic Pod Publike, či poslední song druhého cd Tabasko: Pokoje. Hodně překvapivý je jev, který se na desce Jazz W Wolnych Chwilach objevil a to, to, že na ní nejsou žádné, dnes tak populární hostovačky. Jak jsem již napsal, všech 42 treků narapoval O.S.T.R. sám a jako obvykle se mu to povedlo. Hodně dobrou práci na albu odvedli také turntablisti. Dj Heam, Romek a Kostek okořenili většinu válů přesnými skreči a celkově tak dodali albu onu příjemnou podobu. Deska má i své slabší místa, ale majoritní počet těch silnějších, dávají desce punc toho nejlepšího, co může polská hiphopová scéna nabídnout.

Dávám 8/10 a chci jenom připomenout, že letos v létě se OSTRý objeví na hiphopovém festivalu HIP HOP KEMP 2004. Už ať je tady srpen. Mír.

Tagy:

Rubrika: Recenze, 24. dubna 2004, Ady